Na de halve flop met de Isetta waagde BMW een grote gok door met een echte berline voor de dag te komen. Op basis van de BMW 600 – de grote Isetta met vier zitplaatsen – ontwierp Michelotti de BMW 700. Zijn trapeziumvormige en zelfdragende koetswerk stond niet alleen garant voor een goede stroomlijn, maar ook voor een lichte en stijve structuur die zou bijdragen tot de ontwikkeling van het spreekwoordelijke rijplezier van de Duitse constructeur. De 700 verscheen in 1959, in een context die blijk gaf van BMW’s hernieuwde vertrouwen. In zijn ‘armoedige’ periode had de constructeur heel wat journalistieke bagger over zich heen gekregen. Daarom wachtten de bazen niet eens het salon van Frankfurt af om preserietests te organiseren en het journaille op het verkeerde been te zetten. Een gedurfde maar lonende aanpak…
Racerij
De pers was dermate onder de indruk van de rijkwaliteiten van de 700 dat ze hun enthousiasme volmondig deelden met het grote publiek, dat al snel stond te trappelen van ongeduld. Vandaag zouden de marketeers spreken van een geslaagde ‘teasing’… De slechts 600 kilo wegende, met zijn 3,45 meter behoorlijk ruime en ondanks zijn kleine tweecilinder relatief efficiënte 700 werd een gewild autootje, dat geknipt was om zich te onderscheiden van de op dat moment al razend populaire Volkswagen Kever. Met de 700 knoopte BMW ook opnieuw aan bij de racerij. Niet alleen de Coupé, maar ook de RS (met een buizenchassis en een koetswerk in de stijl van de Porsche 550 Spyder) behaalde heel wat successen in diverse autosportklassen.
Ontdek meer BMW-klassiekers op de gratis tentoonstelling BMW 100 Years in de Brand Store in Brussel >>
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!