In de jaren vijftig was BMW op zoek naar zichzelf. De constructeur verkeerde in financiële problemen die dreigden te leiden tot een faillissement of – erger nog – een overname door Mercedes. Daardoor – en ook omdat microwagentjes in die tijd heel populair waren – borg BMW zijn megalomane plannen op. Verschillende pistes werden bekeken en uiteindelijk werd besloten om over te gaan tot de productie, onder licentie, van de Isetta. Krachtig of comfortabel was dit schattige ‘bolletje’ met zijn tweetakt-eencilinder (die later werd vervangen door een viertaktmotor) zeker niet, maar wel superhandig in de stad en bovendien ook zuinig.
Interludium
Het microwagentje vond zijn publiek, maar lang zou het liedje niet duren. De marges waren te klein om de kosten te dekken en BMW werd ingehaald door de economische groei. Europa vond zijn levensvreugde terug en wilde opnieuw grotere en mooiere berlines. De ruim 160.000 BMW-Isetta’s volstonden niet om de constructeur uit de rode cijfers te halen, maar hielpen wel om het hoofd boven water te houden door op de markt te blijven en de boel draaiend te houden. Een kort maar opvallend interludium in de geschiedenis van BMW, dat misschien wel toe is aan een revival? Op het salon van Genève begin dit jaar zagen we immers het prototype Microlino, een soort van elektrische BMW-Isetta voor rasechte stadsbewoners…
Ontdek meer BMW-klassiekers op de gratis tentoonstelling BMW 100 Years in de Brand Store in Brussel >>
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!