Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de BMW Turbo uit 1972

Geschreven door Kevin Kersemans op 26-05-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1972 stammende BMW Turbo op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

In 2022 viert BMW de 50e verjaardag van zijn M-afdeling, maar is het ook 50 jaar geleden dat de BMW Turbo werd voorgesteld. Die conceptcar met de interne code 'E25' werd onthuld ter gelegenheid van de Olympische Spelen in München in 1972. Hij werd neergepend door Paul Bracq, de Fransman die in 1970 de fakkel overnam van Wilhelm Hofmeister als hoofddesigner van het Beierse merk.

LEES OOK Top 15 - wigvormige supercars

Ook vandaag nog maakt de BMW Turbo indruk, met zijn wigvormige design dat typisch was voor de jaren 70, zijn klapkoplampen en zijn in het dak scharnierende deuren. Komt met name de neus je bekend voor? Dat kan best zijn, want de BMW Turbo zou jaren later als inspiratie dienen voor de iconische BMW M1 uit 1978, de in 1989 geïntroduceerde 'E31' 8 Reeks en in mindere mate ook de Z1 uit datzelfde jaar.

2002-chassis

Technisch maakte de 4,16 meter lange en slechts 1,10 meter hoge BMW Turbo gebruik van het chassis van een BMW 2002, dat echter grondig was aangepast, aangezien de motor, die gekoppeld was aan een manuele versnellingsbak met vier verhoudingen, werd verplaatst naar voor de achterwielen. Daarmee was de Turbo BMW's eerste auto met de motor centraal achterin.

Die motor, die werd gekoeld via de opvallende louvres achter de deuren, was de uiteraard drukgevoede tweeliter-viercilinder uit de 2002 Turbo, goed voor een in die tijd indrukwekkend maximumvermogen van 280 pk. De prestaties waren navenant: naar verluidt had de BMW Turbo genoeg aan 6,6 seconden om vanuit stilstand op te trekken tot 100 km/u en haalde hij een topsnelheid van 250 km/u.

Aerodynamica en veiligheid

De BMW Turbo deed echter niet alleen dromen met zijn design of zijn technische specificaties, de conceptcar onderscheidde zich ook op andere vlakken. Zo was hij bijzonder gestroomlijnd, niet alleen dankzij zijn spitse snuit, maar ook door de koetswerkelementen die de achterwielen afdekken.

Binnenin pakte de BMW Turbo uit met een bijzonder modern interieur, met achter het stuur voor die tijd futuristische instrumenten en een voorbode van de latere 'Check Control'. Pure sciencefiction in die tijd was ook de ingebouwde radar die tijdens het rijden kon waarschuwen voor gevaar.

Ondanks de sportwagenlooks ging bij het ontwerp van de BMW Turbo trouwens nog op andere vlakken aandacht uit naar veiligheid. Denk maar aan de veiligheidsbalken in de deuren, maar vooral de energieabsorberende bumpers, die geïntegreerd waren in het koetswerk.

OVERZICHT Alle 'Terug naar de toekomst'-artikelen

Van dit BMW-prototype werden twee exemplaren gebouwd, die allebei nog bestaan. De ene bevindt zich in de collectie van BMW's museum in München, de andere in die van het Amerikaanse BMW-museum in Spartanburg.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten