Terwijl Chrysler niets compacters bood dan de PT Cruiser en Neon, presenteerde de Amerikaanse constructeur in 2005 de Akino Concept, een soort Smart Forfour in Amerikaanse stijl waarvan de styling niet veel zou moeten worden aangepast om in 2022 nog actueel te zijn. De Chrysler Akino Concept dankt zijn naam aan de ontwerper die de carrosserie en het interieur heeft ontworpen: Akino Tsuchiya, toen 37 jaar oud. Het concept was Chryslers slimme, onconventionele voorstel voor een stadsauto die tot vijf personen kon vervoeren in een zo compact mogelijke verpakking.
“Ik wilde dat het interieur het rustgevende, troostende gevoel van een huiskamer zou hebben, omgeven door een elegante vorm die het merk Chrysler weerspiegelt.” (A. Tsuchiya)
Thuis op de weg
Het idee achter het ontwerp van de conceptauto is om het warme gevoel van ‘thuis zijn’ naar de weg te brengen. Het interieur is royaal bemeten, met twee draaibare voorstoelen en een achterbank die eruitziet als een geïntegreerde driezitsbank. De strak vlakke vloer weerspiegelt de dualiteit van yin en yang met een stuk in bamboe onder de bestuurderszetel en elders een tapijt van gerecycleerde of natuurlijke materialen in kleuren gaande van bruin (bamboe) tot beige, voor een warme en zen-sfeer. Een ander origineel kenmerk van de Akino Concept is zijn asymmetrisch openingsmechanisme, met een enkele deur aan de bestuurderszijde en twee deuren die in tegengestelde richting opengaan aan de passagierszijde voor een optimale toegang dankzij de afwezigheid van een middenstijl.
OVERZICHT Alle 'Terug naar de toekomst'-artikelen
Het instrumentenpaneel is minimalistisch, namelijk een halfrond scherm direct op de stuurkolom, terwijl het dashboard een bedieningspaneel bevat met knoppen voor de airco en het audiosysteem, evenals een scherm voor navigatie in zachte langwerpige vormen. Het lichtgrijze dashboard ‘ligt’ boven op het hoofdmeubilair, dat bekleed is met een warm getinte stof die doorloopt tot in de deurpanelen.
Sculptuur op wielen
Het koetswerkdesign werd door Akino Tsuchiya bedacht als een sculptuur op wielen. De minimalistische carrosserielijnen bieden een eenvolumerprofiel met een aflopende daklijn en een glazen dakuitstulping boven de laadruimte. De gladde zijkanten worden juist ‘geaccentueerd’ met een lichte vouw in de lengte van het voertuig, terwijl de verticale lichtblokken, zowel voor- als achteraan, het geheel een gevoel van hoogte geven. De innovatieve Akino Concept heeft geen achteruitkijkspiegels, die zijn vervangen door kleine camera's. De grote wielen zijn naar de vier hoeken van de carrosserie geduwd om binnenin zoveel mogelijk ruimte vrij te maken, zodat er bijna geen overhangen zijn.
Met zijn erg compacte afmetingen (3.724 mm lang, 1.799 mm breed en 1.604 mm hoog) zijn het formaat en de architectuur van de Chrysler Akino Concept perfect geschikt voor een elektromotor en zou hij zeker niet misstaan in een ouder wordend Chrysler-gamma dat nood heeft aan vernieuwing en daarbij rekening moet houden met mobiliteits- en milieuoverwegingen. Hoewel hij destijds niet in serie werd geproduceerd, verdient de Chrysler Akino Concept het te worden herinnerd door de Stellantis-bonzen die belast zijn met de herlancering van het merk en het over de landsgrenzen heen willen brengen. Onder voorbehoud van een kleine opfrisbeurt zou hij in ieder geval niet misstaan naast het jongste concept van het merk, de Airflow Concept.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!