In 2028 versterkt Lamborghini de rangen met de Lanzador, een elektrische cross-over die het midden houdt tussen een sportwagen en een SUV. In Sant'Agata Bolognese hebben ze het zelfs over een compleet nieuw wagensegment: dat van de "Ultra GT". Het is niet de eerste keer dat de Italiaanse stierenfokker nieuwe paden bewandelt. Denk maar aan de Lamborghini Estoque uit 2008 of aan de Asterion uit 2014. En aan de Lamborghini Portofino by Chrysler.
De in 1987 op het salon van Frankfurt voorgestelde Portofino was de conceptcar waarmee de Amerikaanse constructeur de overname van Lamborghini door Chrysler vierde. Voor de gelegenheid werd het toenmalige Pentastar-logo gecombineerd met de Briesende Stier die de Italiaanse sportwagenbouwer kenmerkt. Chrysler was verantwoordelijk voor het design van deze sportieve vierzitter, maar de technische basis werd geleend bij Lamborghini.
Lamborghini Jalpa
Het lijnenspel was een evolutie van het ontwerp dat Chrysler schetste voor de Navajo, dat grondig aangepast werd aan de midscheeps gemonteerde motor. De Portofino bouwde immers op de fundamenten van de Lamborghini Jalpa, inclusief diens atmosferische 3,5 liter-V8 die 260 pk en 300 Nm op de achterwielen zette via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Geholpen door de gunstige aerodynamica zou de Portofino een topsnelheid van 240 km/u gehaald hebben, terwijl het sprintje van 0 naar 100 km/u niet meer dan 7 seconden vroeg.
Chrysler experimenteerde volop met het zogeheten Cab-forwardprincipe, waarbij de voorruit, het dashboard en het interieur naar voren geduwd werden om extra plaats te maken voor de inzittenden. Dat vormde geen technische moeilijkheden bij de Lamborghini Portofino, want de V8-motor lag centraal achterin. Om deze motorconfiguratie te kunnen combineren met vier volwaardige zitplaatsen, moest de wielbasis van de Jalpa met 66 centimeter verlengd worden. Deze conceptcar doet het zonder B-stijlen en met vier naar boven opende deuren, toch kon Lamborghini het design niet smaken. Ze omschreven de Portofino als een grote aardappel.
Zware crash
De Chrysler Portofino was geen pure showcar, maar een rijdend prototype dat gebouwd werd door het Italiaanse Coggiola. In 1991 ging het fout, toen het enige exemplaar zwaar gehavend uit een crash kwam. Omwille van zijn speciale plaats in de historieboeken besloot de Amerikaanse constructeur deze halve Lamborghini te restaureren, een taak die toevertrouwd werd aan de vanuit Costa Mesa, Californië opererende Metalcrafters. Totale kostenplaatje: ongeveer 300.000 dollar. Vandaag staat de wagen in het hoofdkwartier van Chrysler in Auburn Hills, Michigan.
Hoewel de Portofiono nooit in productie ging, gebruikte de Amerikaanse constructuer het lijnenspel van deze conceptcar wel als inspiratie voor de Chrysler Concorde en de Dodge Intrepid, die je kon bestellen in de gouden koetswerkkleur van de conceptcar. De achterspoiler werd gerecupeerd voor de Dodge Stealth. De in geel en blauw leder verpakte cockpit van de Portofino zou dan weer als inspiratiebron gediend hebben voor het dashboard van de Lamborghini Diablo...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!