In een van de vorige episodes van onze rubriek "Terug naar de Toekomst" bespraken we de Volvo Tundra Concept, een uit 1979 daterende conceptcar die uiteindelijk zou vervellen tot de Citroën BX. Het lijnenspel van het Italiaanse Bertone werd te gewaagd bevonden door de Zweedse constructeur. Die Volvo Tundra bouwde op de technische fundamenten van de DAF 77, die tevens de basis vormde voor de toenmalige Volvo 343/345-reeks. De personenwagenafdeling van de Nederlandse constructeur was immers overgenomen door Göteborg. Een lange aanloop om te verklaren waarom we op zoek gingen naar een conceptcar van DAF.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Giovanni Michelotti, de Italiaanse autodesigner van meesterwerken zoals de Alpine A110 en de Triumph TR4, ging aan de slag met een DAF 55. Niet zijn eerste en niet zijn laatste designproject waarvoor hij samenwerkte met de Nederlanders, maar volgens ons wel het meest geslaagde. In 1968 maakte de naar een torpedo genoemde DAF Siluro furore op het autosalon van Genève met een wigvormig design, zoals dat ook gebruikt zou worden voor onder meer de Ferrari Modulo, de Lamborghini Countach en de Maserati Boomerang. Maar in tegenstelling tot die Italiaanse supercars hield de DAF Siluro het bij een bescheiden 1,1-liter-viercilindermotor van Renault-origine, gekoppeld aan een continu variabele Variomatic-transmissie.
Tuindecoratie
De DAF Siluro bleef eigendom van Giovanni Michelotti tot zijn dood in 1980, waarna de conceptcar in de tuin van zijn zoon belandde. De weerselementen kregen snel greep op de Nederlandse wagen met Italiaanse vormen. Gelukkig werd de Silura herkend door een Duitse autohandelaar, die de wegrottende wagen opkocht, waarna hij uiteindelijk in de collectie van het in Eindhoven gelegen DAF-museum belandde. En daar staat hij nog steeds, al is het meesterwerkje van Michelotti inmiddels wel helemaal opgeknapt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!