De Audi 80 B1 kwam uit op een moment dat de wereld net in een oliecrisis ging en dus nood had aan zuinige wagens. Het basismodel had een gewicht van slechts 835 kilo en onder de kap zaten compacte viercilindermotoren van 1,3 of 1,5 liter, met later ook een 'sportieve' 1.6 met 100 pk. Deze EA 827-motorenfamilie vormt de basis van motoren die nog steeds gebouwd worden door de VW-groep en die 1.6 werd ook gebruikt in de eerste Volkswagen Golf GTI. De Audi 80 B1 was bovendien quasi identiek aan de eerste generatie Volkswagen Passat.
Miljonair
Om maar te zeggen dat Audi een goed recept had gevonden met de 80, die meer dan 1(,1) miljoen keer over de toonbank ging - een primeur voor Audi, ondanks zijn relatief korte levensduur van 6 jaar. In 1978 kwam zijn opvolger, de 80 B2, die het succesverhaal verderzette dat tot in 1994 doorging, toen de 80 werd vervangen door de Audi A4. Alle generaties van de 80 en A4 samengeteld (we zitten inmiddels aan de B9), zijn er meer dan 12,5 miljoen exemplaren verkocht.
En verder?
Het is nog maar de vraag of het verhaaltje kan blijven duren, want de vraag naar traditionele modellen (berline en break) wordt steeds kleiner, zeker als er geen geëlektrificeerde versie bestaat. Er komt wel een volgende generatie van de A4, de B10, maar of er ook een B11 komt?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!