Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / De garage - BMW 315 'E21'

Geschreven door Kevin Kersemans op 25-08-2023

In onze rubriek 'De garage' stellen autoliefhebbers hun trots op wielen voor. Deze keer: de BMW 315 'E21' van Tony Wouters.

AutoGids- en zelfs Le Moniteur Automobile-lezer van het eerste uur Tony Wouters kan over álle auto’s meepraten. De zeventiger heeft in zijn leven dan ook erg uiteenlopende vierwielers gehad, al is zijn huidige BMW 315 uit 1982 niet zijn eerste ‘E21’-Dreier.

“Ik had destijds een Peugeot 504, maar al mijn kameraden reden met een BMW of een Alfa Romeo. Op mijn dertigste heb ik dan ook maar een BMW gekocht, een nagelnieuwe blauwe 320 met een interieur in blauw velours.” Tony was namelijk wel fan van het ontwerp van de ‘E21’, van de hand van Paul Bracq, die ironisch genoeg nadien overstapte naar… Peugeot. 

Toch twijfelde de Brasschaatenaar even of hij wel de juiste keuze had gemaakt: “De wegligging was namelijk niet om over naar huis te schrijven: mijn nochtans ook achterwielaangedreven Peugeot lag veel beter op de weg met zijn onafhankelijke achterophanging. Toen ik mijn 320 pas had, was het op dat vlak alsof ik opnieuw in mijn Volkswagen Kever zat, mijn allereerste auto uit 1964.”

Toch kocht hij jaren later opnieuw een ‘E21’, maar deze keer een 316. Die werd vervangen door een Porsche 924, maar dat was geen hoogvlieger. Dus toen hij jaren later deze onberispelijke ‘E21’ tegenkwam, twijfelde hij niet, hoewel het ging om een 315, de absolute basisversie.

"Een absolute basisversie, maar ik rij
er liever mee dan destijds met mijn 320i."

“Inderdaad, maar toch rij ik er liever mee dan destijds met mijn 320: in vergelijking daarmee legt de viercilinder in de neus veel minder gewicht op de vooras dan de zespitter. En met zijn smalle bandjes rijdt mijn 315 als een moderne auto, hoewel hij geen stuurbekrachtiging heeft. Terwijl hij met zijn carburator en zijn verchroomde bumpers toch het karakter van een oldtimer heeft.”

De auto wordt dan ook wekelijks gebruikt, en als er ergens in het Antwerpse een oldtimerbijeenkomst wordt gehouden, dan is de kans groot dat je er Tony en zijn ‘E21’ kunt spotten. In de middenconsole van zijn 315 zien we ten slotte iets dat zeker niet standaard was in deze instapversie: een Becker Bavaria, tegenwoordig een gewilde autoradio onder BMW-verzamelaars.

“Dat was een cadeau van mijn moeder voor in mijn eerste 320. Ik heb hem nadien in mijn volgende auto laten zetten, een Mercedes. De dealer sputterde eerst wat tegen, maar ik wilde de radio houden omdat ik hem van mijn moeder had gekregen. En nu staat hij dus in mijn 315.”

Foto’s: Jeroen Peeters

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten