Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / De Garage: de Chevrolet Camaro LT 350 van Guillaume

Geschreven door Xavier Daffe op 25-10-2024

Autoliefhebber Guillaume Van Landuyt stelt zijn trots op wielen voor: een Chevrolet Camaro LT 350 uit 1978.

De 39-jarige Guillaume Van Landuyt is een echte gezinsmens, maar daarbuiten heeft hij nog twee grote passies: de auto… en de auto. Maar dan de ene Japans, en de tweede Amerikaans. Lange tijd lag zijn hart bij Honda, en dan specifieker bij de CRX, een model waarvan Guillaume meerdere modellen in zijn bezit heeft gehad. Maar sinds kort staat er een Chevrolet Camaro van de tweede generatie in zijn garage. Vanwaar die toch wel verrassende switch? “Door mijn werk als veiligheidsagent in de luchtmachtbasis van Chièvres kom ik vaak in contact met de Amerikaanse MP’s. Sommigen van hen zijn echte vrienden geworden, en dan gaat het vaak over auto’s. Zij hebben mij warm weten te maken voor een Amerikaanse muscle car. Een tijdje terug zag ik dan een zoekertje voor deze Camaro uit 1978, met de 350 cubic inches (5,7 liter, red.) grote V8.

“Zo’n Camaro is hier in België een originelere keuze dan de zoveelste Mustang.”

De verkoper stond open voor een ruil en ging akkoord met mijn CRX plus nog eens 1.000 euro.” Aanvankelijk was Guillaume nochtans helemaal niet op zoek naar een Camaro, wel naar een Mustang. “Maar als een opportuniteit als deze zich voordoet, mag je niet twijfelen. En ik heb trouwens nog geen seconde spijt gehad van mijn aankoop. Zo’n Camaro kan op enorm veel bijval rekenen. En het is hier in België een originelere keuze dan de zoveelste Mustang.” De Amerikaan had relatief weinig kilometer op de teller en verkeerde in een goede staat, zodat onze veiligheidsagent niet al te veel kosten heeft moeten maken: “Ik heb enkel het onderstel een nieuwe coating tegen steenslag gegeven en de waterpomp, de radiator en de slangen veranderd. Veel meer dan 300 euro heeft me dat niet gekost. Zo is hij zonder opmerkingen door de technische keuring gekomen.

Chevrolet Camaro 1978

Ik ben wel van plan om binnenkort de uitlaatlijn, de ophangingsarmen en de silent-blocs te vervangen, en deze winter wil ik samen met een bevriende Amerikaan de zuigerveren van de V8 aanpakken. Het grote voordeel is dat je alle onderdelen makkelijk vindt op het net, en als je ze rechtstreeks bestelt bij Amerikaanse specialisten, zijn ze werkelijk spotgoedkoop. Bovendien is zo’n tweede generatie Camaro makkelijk om aan te werken: de mechaniek is doodsimpel, en elektronica heeft deze auto amper. Als je zelf wat kunt sleutelen, is dit een auto die tonnen plezier biedt voor zeer weinig geld. Elke keer dat ik de auto start, is het trouwens dik genieten. Misschien minder voor de buren, maar gelukkig zijn dat zelf ook autoliefhebbers…”

Foto’s: Pierre Guillaume

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten