Restomods zijn helemaal in, en sommige specialisten weten er weg mee. De ene moderniseert oude aandrijflijnen, de andere elektrificeert klassieke modellen – er is voor elk wat wils. De onbetwiste ster van deze trend is Singer en zijn haute-coutureversies van de Porsche 911. Nieuwkomer Eccentrica Cars wil zich onderscheiden met een stier uit Sant'Agata Bolognese: de Lamborghini Diablo met zijn majestueuze V12.
550 pk onder de kap
Het Italiaanse bedrijf heeft zijn zinnen gezet op de Lamborghini Diablo, het model dat in 1990 de legendarische Countach opvolgde. In zijn begindagen had de Italiaanse supercar een atmosferische V12 van 5,7 liter achter de bestuurders- en passagiersstoel, en het is diezelfde motor die in deze herinterpretatie te vinden zal zijn. Het oorspronkelijke vermogen van 485 pk wordt echter verhoogd naar 550 pk bij 7.000 toeren en 600 Nm dankzij een lichtere krukas, grotere kleppen, agressievere nokkenassen en vier gasklephuizen in plaats van twee.
Deze vermogenstoename moet zorgen voor een pak vlottere prestaties, die op de grond worden gezet via een manuele vijfversnellingsbak en vervolgens weer in toom worden gehouden door een Brembo-remsysteem. Dat krijgt monoblock-remklauwen met 6 zuigers en doet de neoretro supercar in 34 meter stoppen van 100 km/u, wat 7 meter minder is dan de originele Diablo. Eccentrica Cars spreekt over een vermogen gewicht-vermogen van 2,9 kg/pk, wat zou betekenen dat de auto minder dan 1.600 kilo weegt dankzij het gebruik van carbon en titanium. Volgens de simulaties van het Italiaanse bedrijf zou de Diablo restomod in 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u kunnen sprinten en een topsnelheid halen van 335 km/u. De originele Diablo haalde in theorie 325 km/u, wat in de jaren 90 nog een flinke prestatie was.
Een vleugje Murcielago
De algemene lijn van deze door Eccentrica Cars herziene Lamborghini Diablo blijft trouw aan het origineel, maar evolueert op een aantal detailpunten. Zo zullen de opklapkoplampen plaatsmaken voor moderne, vaste ledexemplaren en worden de achteruitkijkspiegels, enzovoort, vervangen door exemplaren geïnspireerd op de opvolger van de Diablo, de Lamborghini Murcielago. Daarnaast heeft het Italiaanse bedrijf aangekondigd dat het de carrosserie en de sporen heeft verbreed om het onderstuur van de Diablo te beteugelen. Aan de achterzijde is de motorkap volledig nieuw met twee carbon luchthappers om de motor van frisse lucht te voorzien, die net boven het dak uitkomen. De achterzijde is ook opnieuw ontworpen met dubbele ronde ledlampen, een grille over de hele breedte van de wagen en een dubbele centrale uitlaatpijp in 'cobra'-vorm. Tenslotte lijken de 19-duimvelgen op racewielen. Op het eerste gezicht zou Eccentrica Cars vasthouden aan een aluminium koetswerk dat 'op de ouderwetse manier' wordt gevormd door hameren en walsen.
Welkom aan boord
Het interieur is ook grondig vernieuwd, met een zuiver dashboard dat leer en alcantara verenigt in blauw-paarse en donkergrijze kleuren. De tellers worden digitaal weergegeven met grote gele cijfers die sterk doen denken aan de mode van eind jaren 80. Er zijn nog veel knoppen, maar ze zijn netjes geschikt. De middenconsole is nog steeds even dik, maar krijgt een lap metaal met een open schakelpatroon voor de manuele versnellingsbak en een grote metalen bol voor de schakelpook. Daarnaast vind je bedieningen voor de verlichting aan boord, de ruitenwissers, de tankdop en voor de ontsteking. Zeer ouderwets, maar daardoor ook charmant. Om te starten moet je de sleutel in het slot in de middenconsole steken, zoals bij een Saab. De carbon stuurkolom dient enkel als ondersteuning voor het driespakige stuurwiel, zonder airbag.
Prijs en levering
Klanten die geïnteresseerd zijn in deze Lamborghini Diablo restomod van Eccentrica Cars, moeten hun eigen Diablo meebrengen en een cheque van minstens 1,2 miljoen euro. Maar ze moeten vooral geduld uitoefenen, want Eccentrica Cars spreekt over een levertermijn van 16 tot 18 maanden, waarin de esthetische en mechanische transformatie wordt verricht, met daarnaast ook nog een testfase in verschillende omstandigheden om de werking en de betrouwbaarheid van de restomod te controleren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!