Nadat Fiat in 1993 de eerste generatie van de Punto had geïntroduceerd, vroeg de Turijnse constructeur aan onafhankelijke koetswerkbouwers om een eigen interpretatie van de Uno-opvolger te ontwerpen. Een oproep waar ze bij Italdesign-Giugiaro maar al te graag op ingingen.
Het resultaat was de eigenzinnige Firepoint, die door het designbedrijf werd omschreven als "een performante 2+2-coupé". Al viel dat waarschijnlijk nog wel mee, gezien de doorgaans bescheiden motoren van de donorauto – de sportieve Punto GT en Sporting waren op dat moment nog niet gelanceerd. Welke motor de Firepoint juist gebruikte, is in ieder geval niet bekend.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Aeronautisch
Naar verluidt wilde Italdesign een zo goed mogelijke stroomlijn en lieten de designers zich daardoor inspireren op de luchtvaart. Dat resulteerde in een koepelvormig transparant dak zoals de koepel boven de cabine van een jachtvliegtuig.
De zijruiten en de achterruit konden worden verwijderd om van de Firepoint een roadster te maken. De zijruiten scharnieren trouwens tegen de centrale rolbeugel. Om in te stappen moest je ze dus naar boven klappen, waarna je de eigenlijke deur op een klassieke manier kon openen.
Bijzonder was de Firepoint in ieder geval. Maar hoewel we de snuit nog wel iets vinden hebben, zijn we er voor de rest niet rouwig om dat het enigszins bizarre model geen productievervolg heeft gekregen. De Punto van de eerste generatie kreeg wel twee open varianten in de vorm van de Punto Cabrio en de Barchetta.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!