Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Flashback – 'De Auto Gids' nr. 109 (1983)

Geschreven door Kevin Kersemans op 25-03-2022

De recente fusie met AutoWereld betekent ook voor AutoGids een nieuwe start. Een goede gelegenheid om in een bui van nostalgie de allereerste nummers van 'De Auto Gids' eens op te duikelen en te kijken wat we toen zoal te vertellen hadden. Deze keer: nummer 109, van 24 november 1983.

Nummer 109 van 'De Auto Gids' kwam uit op 24 november 1983, met op de cover de Volvo LCP, die werd aangekondigd als nieuw model... maar die ons nu vooral doet denken aan de pas in 1986 geïntroduceerde 480. Verder maar liefst drie Gedetailleerde Wegtests in dit nummer (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).

Nieuw model

Volvo LCP

""Start van een wit blad. Analyseer welke produktiemethoden, materialen, designs en koncepten gebruikt en noodzakelijk zullen zijn in het jaar 2000 ! Geef de hoogste prioriteit aan een laag verbruik ! En toon aan dat uw ideeën en innovaties werken in experimentele voertuigen waarmee men op de baan kan." Dat waren de orders die een kleine groep designers zich zag toegewezen in 1979, onder de kodenaam LCP, Light Component Project. Er werd dus uitgegaan van het feit dat ons een toekomst te wachten staat waar energie schaarser zal zijn."

Gedetailleerde tests

Drie nieuwe modellen werden in 'De Auto Gids' nr. 109 aan een Gedetailleerde test onderworpen: de Chevrolet Camaro Z28E, de Ford Fiesta 1.1L en de Seat Ronda GL – het eerste nieuwe model van de Spaanse constructeur na de breuk met het Italiaanse Fiat, al was die wel nog afgeleid van de Ritmo. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.

Chevrolet Camaro Z28E

"Hij is onweerstaanbaar. Overal waar hij voorbijkomt, voorafgegaan door het indrukwekkend gerommel, soms gebrul, soms gebrom, van zijn V8 van 5 liter, trekt het lange, lage en aerodynamische koetswerk van de nieuwe Camaro onvermijdelijk alle blikken naar zich : van mannen zowel als vrouwen, van kinderen ook, van priesters en rijkswachters zelfs. Hij laat niemand onverschillig, vooral geschilderd in zijn Ferrari-rood en met het T-roof weggenomen. De stilisten uit Detroit hebben zich gelukkig geïnspireerd op de 35 werkjaren van de Turijnse meesters. En zij voegden aan de Camaro een persoonlijke toets toe, ietwat gewoner, "vulgairder", net genoeg opdat de Chevrolet wat meer straatmadeliefje schijnt dan een originele Ferrari."

BESLUIT CHEVROLET CAMARO Z28E

"Het plezier van de grote Amerikaan, zijn dikke V8, zijn automaat, zijn servo hier en bekrachtiging daar, bestaat en overleeft met deze Camaro. Natuurlijk is het niet meer de muscle-car van weleer maar de V8 van 5 liter heeft toch nog een deel van het rijplezier behouden... en van het verbruik. Ondertussen is het onderstel er heel wat op vooruitgegaan qua wegligging, remmen en stuurinrichting, zodat de wagen een misschien ietwat primitief maar duidelijk aanwezig rijplezier kan leveren. Jammer genoeg zijn er de financiële faktoren die het stoer-idyllisch beeld komen vertroebelen. Met de Californische sfeer die we gedurende 10 dagen in België hebben kunnen meemaken (T-roof panelen veilig weggeborgen), leek de winter veraf. De Camaro is een duidelijk voorbeeld van de inspanningen die de Amerikaanse industrie zich getroost om zijn handicaps te overwinnen en toch de interessante kenmerken van hun wagens te behouden. Sommige van die handicaps hangen ons ook boven het hoofd: loodvrije benzine, die het rendement van de motor fel naar beneden haalt, b.v. Van die inspanningen hebben er reeds heel wat vrucht gedragen: aerodynamika, remmen, stuurinrichting, weggedrag. Minder geslaagd zijn het nog steeds hoge gewicht en de ruimtebenutting. Voor wat het verbruik en het rendement in het algemeen betreft, zouden elektronische ontwikkelingen in de stijl van BMW reeds heel wat kunnen verbeteren. Maar dan gaat vermoedelijk de prijs weer de hoogte in."

KWALITEITEN

  • Koppel en V8 motorgeluid
  • Uitstekend servostuur
  • Goede remmen
  • Plezierige wegligging
  • Aangename T-roof
  • Zetels en algemeen komfort
  • Sukses bij voorbijgangers verzekerd

GEBREKEN

  • Prijs en belastingen
  • Middelmatige prestaties
  • Verbruik
  • Grip op glad wegdek
  • Zeer kleine kofferruimte
  • Gebrek aan opbergmogelijkheden
  • Geen airconditioning (in testwagen)

Ford Fiesta 1.1L

"Doorgaans volstaan een paar wijzigingen aan een koetswerk om een auto een totaal ander uitzicht te geven. Heel wat konstrukteurs passen dat beginsel toe om hun modellen nieuw leven in te blazen. Voor weinig kosten heeft de klant dan de indruk de laatste versie van de laatste versie te hebben gekocht."

BESLUIT FORD FIESTA 1.1L

"De Ford Fiesta 1.1L is nieuwer dan je op het eerste gezicht zou denken. Hij is even komfortabel als heel wat grotere berlines. De geluiddemping is bijzonder goed verzorgd, de ophanging is een stuk soepeler. De Fiesta van de tweede generatie is evenwel niet pittiger dan de vorige versie, maar verbruikt dan weer minder. De ophanging is minder nauwkeurig, wat vooral in rechte lijn merkbaar is. Wie een vlot draaiende en sobere motor wil, zal zich in zijn sas voelen. Wie daarentegen stevige prestaties wenst, doet er beter aan een XR2 te kopen !"

KWALITEITEN

  • Komfort
  • Vernieuwde lijn
  • Zuiniger motor
  • "Ekonomisch" gespreide versnellingsbak
  • Nauwkeurig schakelen
  • Lichte stuurinrichting
  • Goede remmen

GEBREKEN

  • "Vage" wegligging
  • Motor zonder brio
  • Vorm van het achterluik
  • Kleine koffer
  • Onzichtbaar lichtje ontdooiing en uurwerk

Seat Ronda GL

"De strijd is losgebarsten ! Sinds een paar maanden is de verstandhouding tussen twee Europese konstrukteurs die tot dan toe nauw samenwerkten, nl. Fiat (Italië) en Seat (Spanje), helemaal zoek. Aan de samenwerking kwam nogal een abrupt einde."

BESLUIT SEAT RONDA GL

"De Seat Ronda 1.2 GL heeft heel wat charme ! Hij bewijst dat het perfekt mogelijk is te vernieuwen op een oude basis, met behoud van de oorspronkelijke kwaliteiten. Lijn en afwerking bewijzen dat ten overvloede. Seat geeft bestaande modellen zijn eigen stempel mee. Je zou gaan twijfelen tussen een Seat Ronda en een Fiat Ritmo. De Ritmo is allicht meer "geëvolueerd", maar de Seat is doordachter afgewerkt en kan prat gaan op beproefde wegkwaliteiten en een mechaniek die bewezen heeft wat zij waard is. Groot voordeel van de Seat Ronda is zijn prijs. Hij is inderdaad meer dan 20.000 fr. goedkoper dan de gelijkaardige Ritmo. Of dat volstaat om een mooie plaats onder de zon te veroveren, is dan weer een andere vraag !..."

KWALITEITEN

  • Aantrekkelijke lijn
  • Zeer verzorgde afwerking
  • Prettig en praktisch instrumentenbord
  • Fijne motor
  • Goede wegligging
  • Goed gespreide versnellingsbak
  • Goede remmen

GEBREKEN

  • Te weinig motorkoppel
  • Onnauwkeurig schakelen
  • Zware stuurinrichting
  • Stroeve ophanging leeg
  • Uitstekende centrale console
  • Belachelijke asbak
  • Geen chokelichtje

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 1 (1979)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 17 (1980)

>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 68 (1982)

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten