Nummer 23 van 'De Auto Gids' kwam uit op 7 augustus 1980, met op de cover de Renault 30 TX. Van die luxueuze Franse gezinswagen publiceerden we in dat nummer een Gedetailleerde wegtest, evenals van de Honda Prelude. Maar we brachten ook verslag uit van de Mobil Economy Run, een zuinigheidswedstrijd die georganiseerd werd omdat de prijs van een liter benzine was opgelopen tot liefst... 23 frank per liter, of iets meer dan een halve euro per liter... (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).
Mobil Economy Run
"Nu een liter benzine zowat 23 fr. kost en de staat de automobilist maar verder blijft melken om het deficit van een slecht beheer goed te maken, krijgt het begrip « besparing » en speciale betekenis. Een rally die ingericht in het teken van besparingen is niets nieuws. De Mobil Economy Run is al een legende. "
Gedetailleerde tests
Twee modellen werden in 'De Auto Gids' nr. 23 aan een gedetailleerde test onderworpen: de nieuwe TX-variant van de Renault 30 en de Honda Prelude, zeg maar de tweedeurscoupéversie van de toenmalige Accord. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.
Renault 30 TX
"De Renault 30 staat wat eenzaam aan de top van het gamma van het populaire Franse merk. Dit wat tweeslachtige model, dat het midden probeert te houden tussen de prestigieuze burgerlijke wagen en het handige familievervoermiddel, heeft niet altijd de weg naar het koperspubliek weten te vinden. In een poging om hieraan wat te verhelpen bracht de Régie de TX uit, die een veelvoud aan aangename en oogstrelende snufjes bezit. Voor hen die zich niet laten verleiden door gadgets alléén werd er ook een elektronische injektie en een vijf bak toegevoegd. En voor 1981 komt daar als bijkomende knipoog naar het publiek nog een volledig nieuw interieur en een snelheidsregelaar bij. Maar deze test gaat dan nog wel over een 30 TX in 1980-kleedje. Leest U zelf maar..."
BESLUIT RENAULT 30 TX
"De grote familiewagen met handige aspekten en kilometervreter die de Renault 30 toch wil zijn heeft er met de injektie en de vijfversnellingsbak zeker enkele troeven bijgekregen. Komfort en wegligging blijven de grootste pluspunten van de 30 TX die tevens een zuiniger en meer levendige motor en een volledige uitrusting voor een aanvaardbare prijs verkreeg. Met de komst van het 1981-model verdwijnen tevens twee van zijn meest vermelde nadelen : de banale afwerking van het interieur en enkele misplaatste uitrustingsdetails. Dat kan er wellicht mede toe bijdragen het wat miskende topmodel van Renault wat meer in de gunst van het publiek te brengen. Voor ons niet gelaten hoor..."
KWALITEITEN
- Zeer goed komfort
- Goede wegligging
- Interessante prestaties
- Bevredigende remmen
- Volledige uitrusting
- Praktische aspekten
- Redelijk verbruik
GEBREKEN
- Onaangename bewegingen van het koetswerk
- Uitgesproken onderstuurneiging bij snelle rijstijl
- Matige nauwkeurigheid van de stuurinrichting aan hoge snelheid
- Verzorgde maar banale afwerking (model 1980)
- Uitrustingsdetails (model 1980)
Honda Prelude
"« De Honda Accord is een geslaagd kom-promis tussen een traditionele familiewagen en een sportieve coupé, en richt zich als dusdanig tot een heel groot publiek. » Met deze woorden besloten wij de test van de Accord (AutoGids nr 8). En vandaag moeten we dan de Prelude onder handen nemen. Waarbij we zullen vertrekken van de vraag die niet alleen wij ons bij de voorstelling van dit model gesteld hebben : waarom een Prelude ?
Waarom een wagen op de markt gooien die in zovele opzichten gelijk is aan de Accord, die in dezelfde kategorie thuis hoort, die op hetzelfde kliënteel mikt ? Een japanse auto- variatie op het « Kramer versus Kramer » thema dus, voor U samengevat in ons klassieke test-scenario en uitgevoerd in neder-landstalige versie..."
BESLUIT HONDA PRELUDE
"Neen, een Prelude is geen Accord. Honda’s jongste telg bezit een uitgesproken persoonlijkheid, al ligt die dan niet op het vlak van de sportiviteit, zoals zijn pittig gelijnd koetswerk verkeerdelijk zou kunnen laten veronderstellen. Het karakter van de Prelude ligt veeleer op het domein van de afwerking en de uitrusting : met zijn voortreffelijke geluidsisolatie, met zijn talrijke leuke gadgets, met een algemene afwerking die meer doet denken aan een Hi-Fi toestel dan aan een wagen behoort de Prelude zeker tot de meest geraffineerde oogstrelers en verleiders van de autowereld. Voeg daarbij een probleemloos weggedrag en een subtiel verbeterd veerkomfort, kijk terloops even naar de prijs, en je begrijpt meteen hoe Honda het klaarspeelt om jaarlijks met enkel procenten omhoog te klimmen in de hiërarchie van de verkoopscijfers. Sommigen noemen dat : « het gele gevaar ». Wij zouden eerder zeggen : je kan er als klant maar wel bij varen. Wat eigenlijk de enige echt valabele maatstaf is."
KWALITEITEN
- Opmerkelijke afwerking
- Zeer volledige en goed ontworpen uitrusting
- Uitstekende geluidsisolatie
- Hoogstaande wegligging en stuurinrichting
- Zeer kompetitieve prijs
GEBREKEN
- Geen adembenemende prestaties
- Remmen neigen lichtjes tot oververhitting
- Beperkte ruimte achterin : de Prelude dient te worden beschouwd als een echte coupé
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 1 (1979)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 17 (1980)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 68 (1982)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 109 (1983)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!