Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Flashback – 'De Auto Gids' nr. 68 (1982)

Geschreven door Kevin Kersemans op 11-03-2022

De recente fusie met AutoWereld betekent ook voor AutoGids een nieuwe start. Een goede gelegenheid om in een bui van nostalgie de allereerste nummers van 'De Auto Gids' eens op te duikelen en te kijken wat we toen zoal te vertellen hadden. Deze keer: nummer 68, van 29 april 1982.

Nummer 68 van 'De Auto Gids' kwam uit op 29 april 1982, met op de cover de sportieve Ford Fiesta XR2 die we gedetailleerd hadden getest. Maar ook de Brezza, een prototype dat koetswerkbouwer Ghia voorstelde in Turijn... maar waarover vreemd genoeg in het verslag over dat salon met geen woord werd gerept... Foutje, kan gebeuren!

We laten je even meegenieten van wat we toen wél schreven over de Lancia Rally 037 die op datzelfde salon van Turijn werd voorgesteld, evenals over de Fiesta XR2 en de Talbot Tagora, de andere gedetailleerde wegtest die werd aangekondigd op de cover (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).

Salon van Turijn 1982

Lancia Rally (037)

"De Lancia Rally is het nieuwe rallywapen van Lancia in groep B. De 1995 cm3 viercilinder zit overlangs achteraan en ontwikkelt (voor de homologatieversie) 205 pk bij 7000 o/m, hierbij geholpen door een volumetrische kompressor. Remmen en ophanging zijn uiteraard aan dit vermogen aangepast. Met de ZF-vijfbak haalt deze 'gewone' versie 220 km/u."

Gedetailleerde tests

De modellen die in 'De Auto Gids' nr. 68 aan een Gedetailleerde test werden onderworpen, waren opnieuw erg verschillend: enerzijds de sportieve Ford Fiesta XR2 en anderzijds de grote maar ondertussen compleet vergeten Talbot Tagora. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.

Ford Fiesta XR2

"Ford heeft een andere versnelling gekozen: snel terugschakelen, plankgas. Doel van de ingreep: de binnenlandse markt terug veroveren. Hiertoe komt na de Escort een spiksplinternieuwe Sierra en brengt Ford een reeks speciale versies. Hoofddoelen daarbij zijn ofwel brandstofbesparing tot elke prijs (Escort en Fiesta "Economy") ofwel sportieve prestaties – wat het merkimago wat moet opvijzelen."

BESLUIT FORD FIESTA XR-2

"Tussen de steess belangrijker sportieve versies van kleinere wagens (127 Sport 1300, binnenkort Daihatsu en Mitsubishi Colt Turbo, R5 Alpine Turbo, Kadett SR, enz.) biedt de Fiesta XR2 een interessante cocktail. Hij wil geen opvolger zijn van de Golf GTI (daarvoor zorgen de XR3 en zijn toekomstige versie met injektie wel), maar een slomerd is hij evenmin. Hij heeft een stevig onderstel, kompakte afmetingen, een pittige motor en een prettige stuurinrichting. Met daarbovenop een zeer volledige uitrusting en een uitstekende afwerking, is hij een prachtige wagen voor gemengd gebruik (stad/een beetje weg). Daar er geen vergezochte mechanische elementen zijn, moet hij even betrouwbaar en goedkoop in het gebruik zijn als de andere Fiesta's. Vergeleken met de kwaliteiten is het passief eerder beperkt. Het verlies aan stabiliteit als je krachtig remt, is al bij al niet zo erg. Hetzelfde geldt voor bepaalde details van de uitrusting. Blijft dan nog de verhouding gerieflijkheid/koffer en... de rekening. Met een prijs van 247.400 fr + BTW plus enkele wenselijke opties (twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels bij voorbeeld), komt de XR2 in feite bijna in de categorie van de Kadett 1600 SR of de Ritmo 105 TC. Het hangt er maar van af wat je wil..."

KWALITEITEN

  • Pit/wendbaarheid
  • Lichte, direkte, snelle stuurinrichting
  • Zeer goede uitrusting
  • Verzorgde afwerking
  • Redelijk verbruik
  • Soepele en pittige motor

GEBREKEN

  • Komfort van ophanging op slechte wegen
  • Licht verlies aan stabiliteit bij remmen
  • Kleinere uitrustingsdetails
  • Kleine koffer in normale stand

Talbot Tagora 2.3 DT

"Sinds de voorstelling van de Tagora onder de Marokkaanse zon was er enige tijd verlopen alvorens de turbodieselversie op onze markt werd geïntroduceerd. Dat is nu toch alweer enkele maanden geleden en daarom deze test."

BESLUIT TALBOT TAGORA

"De Talbot Tagora 2.3 DT bevindt zich in een zeer welgevulde klasse van standing-wagens. Mechanisch leunt hij meer aan bij de 505 SRD Turbo als bij de 604 GRTD, terwijl zijn grootte meer naar de grootste Peugeot neigt. Qua uitrusting, afwerking en komfort heeft hij net dat ietsje meer dan de 505, maar uiterlijk is hij niet erg opvallend en dwingt hij zeker geen respekt af. Hij is dus zeker geen vervanger voor de 604 GRTD! In het algemeen is de Tagora comfortabel en de kleine uitrustingslakunes zijn dan ook des te spijtiger: elektromagnetische sloten, een aangename zetelbekleding, e.d. zijn alleen als optie voorzien... Tegenover een gezonde en komfortabele wegligging en een zeer interessant verbruik, staat een onvoldoende afgeveerde en gedempte achtertrein, met als gevolg gripverlies van de wielen en droge, ongedempte schokken. Door zijn erg ruim interieur is hij het archetype van de familieberline."

KWALITEITEN

  • Interieurruimte
  • Weggedrag
  • Geluiddemping
  • Remmen
  • Komfort
  • Verbruik

GEBREKEN

  • Gebrek aan persoonlijkheid
  • Gebrek aan grip van achterwielen
  • Te weinig en te kleine opbergvakken
  • Niet verstelbaar stuurwiel
  • Weerspiegelingen in de voorruit
Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten