“Dit is een zogenoemde Semi-Lightweight uit 1963”, zegt de Limburger ter introductie. “Een echte, door de fabriek gebouwde Lightweight is onderhand zo waardevol dat haast niemand er nog mee durft te racen, maar dat kan dus wel met een omgebouwd exemplaar volgens het FIA-reglement.” Zo’n conversie begint doorgaans met een Convertible, voorzien van een hardtop en de nodige verbredingen. De lange motorkap wordt ingeruild voor een aluminium exemplaar, het benzinereservoir voor een racetank van 120 liter. “Goed voor anderhalf uur plezier,” voegt Jan er met een knipoog aan toe, “want de 4,2-liter grote zes-in-lijn van 300 pk lust wel een stevige slok.”
Gecombineerd met 375 Nm en ongeveer 1.100 kilogram wagengewicht zorgt dat voor meer dan toereikende prestaties, al kan hetzelfde niet van de remmen gezegd worden. “Vooraan zijn de wielen de beperkende factor, achteraan staan de schijven binnenboords, wat de nodige hitte-issues met zich brengt. Vandaar ook de geperforeerde koelsleuf op de kofferklep, die de warmte van de remmen via een kanaal afvoert.”
" Een echte Lightweight is onderhands zo waardevol dat bijna niemand er nog mee durft te racen.”
Open het kleine deurtje en de nis door de rolkooi laat er geen twijfel over bestaan: dit is een rasechte racewagen. “Als je groter bent dan 1,85 meter, raak je er sowieso niet in”, luidt het ontnuchterende verdict. De vereiste lenigheid om in en uit te stappen impliceert ook een bepaalde leeftijdsgrens, maar daar lijkt Jan met zijn 73 lentes immuun voor. Getuige daarvan zijn trofeekast die vol staat met bekers, voornamelijk uit zijn rallycrossperiode. “Volgend jaar zit ik een halve eeuw in de racerij. Nooit gedacht dat mijn begindagen met een DAF’je op het Eurocircuit van Valkenswaard zouden uitmonden in een garage met de circuitwagens van mijn dromen, maar kijk.”
Naast de E-Type staat er namelijk nog een Porsche 911 uit de jaren 70 en een Ford Sierra RS Cosworth uit de jaren 80 te blinken, waarmee Jan tijdens de Historic Grand Prix over het tarmac van Terlaemen zal scheuren. Eens een racer, altijd een racer.
Foto’s: Dennis Noten
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!