“Met deze Minerva Tout Terrain is mijn jongensdroom in vervulling gegaan”, zegt Michäel Delooz bij aanhef. “Eigenlijk was ik op zoek naar een Citroën Méhari, maar die bleek uiteindelijk toch te duur voor wat het is. Toen ik deze Belgische jeep zag staan bij een ex-militair, heb ik toegehapt.”
De TT van onze gastheer is een van de laatste exemplaren uit 1954, toen de productie van 2.500 stuks werd afgerond. “Minerva had als luxeconstructeur geen ervaring in het bouwen van 4x4’s, dus ging het te rade bij Land Rover, dat de Series I al ontwikkeld had. Onderin zijn deze twee voertuigen identiek, tot aan de Rover-identificatieplaatjes onder de motorkap toe.”
Daar gromt een ruwe viercilinder die als een zelfontbrander klinkt, maar toch op benzine draait, gekoppeld aan een manuele vierbak met veldversnellingen. “Dat systeem heb ik wel met vrijloopnaven op non-actief gezet”, voegt de 63-jarige Limburger er snel aan toe. “Gecombineerd met een elektronische ontsteking is het verbruik zo gedaald van 20 l/100 km naar een iets schappelijkere 13 l/100 km. Maar ach, ik rij er uiteindelijk hoop en al 500 kilometer per jaar mee, dus dat zal het verschil niet maken.”
"In mijn hoofd ben ik nog altijd een scoutsjongen."
Wat het verschil wél maakt voor onze 63-jarige Limburger, zijn de persoonlijke toetsen die hij gaandeweg heeft toegevoegd, zoals het tweede bankje achterin waar ooit een radio was geïnstalleerd, of het derde zitje vooraan waar vroeger de materiaalkoffer stond. Het reservewiel vond Michaël dan weer mooier vanbinnen, naar het voorbeeld van de Series I.
“Nu ik erover nadenk, klus ik eigenlijk al sinds mijn veertiende aan auto’s. De uitlaat van onze Kever moest om de zoveel tijd vervangen worden, wat altijd een goed excuus was om achteraf een testritje te maken.” Dat zijn speelgoedautootjes van weleer ook altijd jeeps waren, heeft de keuze voor deze Minerva allicht beïnvloed.
Al wilde onze gastheer vooral een Belgische wagen zonder te veel franjes, en dat is deze TT natuurlijk ten voeten uit. “In mijn hoofd ben ik nog altijd een scoutsjongen. En zeg nu zelf, bestaat er voor zo iemand een betere vrijetijdsauto dan een rudimentaire 4x4 van Belgische makelij?” Drie vingers in de lucht!
Foto’s: Dennis Noten
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!