In 1992 was het 500 jaar geleden dat ene Christoffel Columbus het ruime sop koos en Amerika ontdekte, wat meteen verklaart hoe deze door Italdesign ontworpen monovolume aan zijn naam kwam. Het Italiaanse designhuis omschreef deze conceptcar dan ook als een "zeilboot voor het droge". Al werd de Italdesign Columbus ook omschreven als de "McLaren F1 voor grote gezinnen".
Een monovolume is geen supercar, toch zijn er wel degelijk gelijkenissen tussen de Italdesign Columbus en de McLaren F1: ze worden allebei aangedreven door een midscheeps gemonteerde V12-krachtbron van BMW-origine en hebben alletwee een cockpit met centrale zitpositie. In de Columbus was de BMW-krachtbron goed 300 pk, power die via een manuele vijfversnellingsbak op alle vier de wielen gezet werd. De topsnelheid bedroeg 210 km/u.
Moduleerbaar interieur
De Italdesign Columbus werd voorgesteld als een zevenzitter, maar het moduleerbare interieur kon ook plaats bieden aan negen personen. De liefst 6 meter lange en grotendeels uit koolstofvezel vervaardigde VIP-bus liet zich ook transformeren in een bestelwagen of zelfs in een pick-up. De achterste sectie kon je immers verwijderen en vervangen door een laadbak. Van alle markten thuis, die Italdesign Columbus.
Het interieur van de Italdesign Columbus hulde zich in luxe, elke passagierszetel kwam met een display die aangestuurd werd door een centraal VHS-videosysteem. De cabine was iets hoger: zogezegd om de zichtbaarheid te vergroten, maar eigenlijk om de aandrijflijn onder weg te moffelen. Het is niet de allercoolste monovolume uit de autogeschiedenis, die eer is voor de Renault Espace F1 Concept uit 1994. Maar het blijft een verdienstelijke poging.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!