BMW 5 Reeks (E39)
De beste 5 ooit? Die discussie gaan we hier niet voeren, maar dat de vierde generatie 5 Reeks - onder liefhebbers gekend als de E39 - zijn fans heeft, moge duidelijk wezen. Tijdloos design, oerdegelijke mechaniek (met op benzine altijd minstens zes cilinders), te krijgen als sedan en Touring en met een M5-afgeleide die ook vandaag nog elk haar op onze arm rechtkrijgt, kortom, er zijn troeven zat om deze 5 massaal in de armen te sluiten.
Onze keuze: de 540i, wegens ook een V8, zij het met minder loopkosten dan die van de M5.
Alfa Romeo GTV/Spider
Alfa Romeo plaagde er al mee sinds het salon van Parijs eind '94, al tilden de Italianen de officiële lancering van hun coupé en roadster toch nog de jaarwisseling over. Pas op het salon van Genève editie '95 gingen de orderboeken van de GTV en Spider open. De Alfisti hadden keuze tussen een 2 liter-vier-in-lijn, een 2 liter-V6 of een 3 liter-V6. Die laatste twee zijn in essentie dezelfde 'Busso'-V6, waarbij de 2 liter een voor Italië fiscaal interessanter alternatief vormde. Het verlies in cilinderinhoud compenseerde Alfa Romeo trouwens door er een turbo tegen te vijzen waardoor de kleinste V6 finaal toch de meest krachtige werd.
Onze keuze: Doe ons toch maar de échte Busso. De 3 liter-V6 dus, liefst als GTV-coupé.
Renault Mégane
Minder tot de verbeelding sprekend dan de Alfa en de BMW al voorzag Renault ook wel in een sportief ogende driedeurs van zijn Mégane. Mits het nodige speurwerk, wegens redelijk zeldzaam, kan je zelfs een Renault Sport-editie op de kop tikken. Waarmee je je dan vooral een racy uiterlijk koopt. Wie het echte R.S.-spul als oldtimer wil, zal nog moeten wachten tot 2004 en de dertigste verjaardag van de Mégane II R.S.
Onze keuze: maakt niet uit, zolang hij maar in Vilvoorde werd geassambleerd. We are Belgium!
Peugeot 406
We zetten de Peugeot er vooral bij opdat je al het net af kan schuimen naar een 3 liter V6, liefst gelepeld in die prachtige door Pininfarina ontworpen Coupé. Je moet het ding dan wel nog een jaartje parkeren, gezien de tweedeurs pas een jaar na de vierdeurs werd gelanceerd. Al weten Taxi-liefhebbers dat wat spoilerwerk die sedan ook redelijk gelikt doen ogen.
Onze keuze: zoals al gezegd, de 3 liter-V6 Coupé. En anders een break. Met de 2.1 TD op diesel.
Ferrari F50
Je weet nooit dat je met de kraslotjes die je met Nieuwjaar kreeg van de bomma de jackpot wint. Heeft dat mirakel zich voltrokken, zak dan maar meteen op de knieën voor nog één, want Ferrari bouwde van de F50 exact 349 exemplaren. Maar, gestel dat je dat geluk toch twee keer kan afdwingen: nu hij 30 is kost de F50 je fiscaal alvast geen hol!
Onze keuze: een rode!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!