In 2021 mocht de Lamborghini Countach 50 kaarsjes uitblazen, een verjaardag die de stierenfokker uit Sant'Agata Bolognese vierde met een moderne remake. Hoewel die Lamborghini Countach LPI-800 geen goedkeuring geniet van Marcello Gandini, de designer van de originele Countach, blijft deze supersportwagen nog steeds tot de verbeelding spreken. Minder bekend is deze Evoluzione-versie uit 1987, ontwikkeld onder het goedkeurende oog van een jonge, maar beloftevolle ontwerper. Ene Horacio Pagani, de man achter de zotte Zonda en de hemelse Huayra.
>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
De Lamborghini Countach Evoluzione was de vrucht van het Composites-departement in Sant'Agata Bolognese. Het prototype werd gebruikt als laboratorium voor nieuwe materialen, nieuwe productiemethodes en nieuwe technologieën. Pagani en zijn ontwikkelingsteam testten toepassingen die intussen gemeengoed geworden zijn in de wereld van de supercars. Het lijnenspel van de Lamborghini Countach werd behouden, maar de Evoluzione gooit er een sciencefictionsfeertje tegenaan.
Lichter en krachtiger
De Lamborghini Countach Evoluzione werd nog steeds aangedreven door een 5 liter-V12, goed voor een piekvermogen van net geen 500 pk. Toch presteerde de Evo-versie beduidend beter dan de productievariant van de supersportwagen: de sprint van 0 naar 100 km/u nam nog 4 seconden in beslag en de topsnelheid bedroeg 330 km/u. Die prestatiewinst kwam op het conto van het lage gewicht van dit prototype. Woog de Lamborghini Countach ongeveer 1,5 ton, dan zette de Evoluzione niet meer 980 kilogram op de weegschaal.
>> Lees ook – de V12-supercars van Lamborghini – AutoGids' top 5
De ingenieurs experimenteerden ook met de elektronica; zo kwam de Lamborghini Countach Evoluzione met een speciaal ABS-remsysteem, met een gestuurde ophanging en zelfs met vierwielaandrijving. De focus op gewicht en materialen komen we later ook tegen op de Lamborghini Sesto Elemento, nog zo'n radicale conceptcar van de Italiaanse supercarconstructeur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!