Het lijstje restomods wordt enkel langer, nu Modena Automobili ook met een retromoderne/neoklassieke interpreatie van de Maserati Shamal op de proppen komt. Van het door Marcelo Gandini ontworpen oermodel werden er tussen 1990 en 1996 slechts 369 stuks gebouwd. De technische basis was die van de Biturbo, maar dan met ingekort chassis en een grotere motor. Project MA01, zoals Modena Automobili deze restomod noemt, doet die oefening nog eens over. Maar daarbij maken ze wel twee belangrijke fouten.
1. Geen V8, maar een V6
De originele Maserati Shamal gebruikte een 3,2 liter-V8 die twee turbo's in de strijd wierp op het motorvermogen op te krikken tot een 330 pk, wat volstond om in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u te spurten en om een topsnelheid van 270 km/u te halen. De door Modena Automobili houdt het bij een V6. Het gaat niet om het Nettuno-blok dat Maserati vandaag gebruikt voor de GranTurismo en de MC20, maar om de 500 pk sterke motor die in de jongste generatie van de Ghibli ligt.2.
2. Ronde wielkasten?!
Modena Automobili jongleert met de opmerkelijke designvondsten van de oorspronkelijke Maserati Shamal, inclusief die opvallende dakbeugel en de wat merkwaardige spoiler onderaan de voorruit. Maar deze op een gewone Maserati Biturbo gebaseerde restomod houdt het bij gewone wielkasten, terwijl we ons de echte Shamal vooral herinneren door die schuin afgesneden Gandini-wielkasten achteraan.
Nu goed, misschien valt er wel te onderhandelen over een V8 of over die Gandini-wielkasten. Dat zou je toch denken als het prijskaartje van deze Modena Automobili-creatie bekijkt, want deze in een oplage van 33 exemplaren gebouwde restomod zou minstens 585.000 euro gaan kosten. Daarvoor krijg je wel een moderne ophanging en een met koolstofvezel versterkt chassis, maar toch...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!