Sinds het succes van de eerste generatie van de BMW X6 hoort een beetje SUV ook een slanker gelijnde variant te hebben. De Audi Q5 is er ook als Sportback en de Mercedes GLE ook als GLE Coupé, om maar twee voor de hand liggende voorbeelden te noemen. Marketingauto's, zeker als je ze vergelijkt met de Nissan Trail Runner uit 1997. Dat was geen SUC (Sport Utility Coupé) noch een SAV (Sport Activity Vehicle), maar een verhoogde sportcoupé met echte terreinambities.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
De rechttoe-rechtaan gestylde Nissan Trail Runner Concept debuteerde in 1997 op de Tokyo Motor Show met heftig spoilerwerk, een verhoogde off-roadophanging en een slimme vierwielaandrijving. De geprononceerde wielkasten vulden zich met brede 18-duimsvelgen, omgord met banden met terreinprofiel. In de achtersteven stak een lade voor het reservewiel.
Heel veel geel
Het wel erg gele interieur telde twee zitplaatsen en behoorlijk wat kofferruimte, het dashboard kwam met een digitale tellerpartij en een geïntegreerde multimediamodule. Let ook op de ronde bedieningselementen naast het stuur, een cluster dat Nissan de Multi-control Grip noemde.
De Nissan Trail Runner Concept werd aangedreven door een zogenaamd NEO-motorblok, een 1,8 liter-krachtbron die 185 pk op de vier wielen zetten via de slimme ATTESA-aandrijving en de Hyper CVT-M6, een continu variabele transmissie met een manuele schakelmodus. Eigenlijk was deze Nissan Trail Runner alles wat de hedendaagse SUV-Coupé niet is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!