Saab is al een tijdje niet meer en dat vinden we jammer. Vooral omdat de Zweedse constructeur regelmatig toonde wat ze allemaal in hun mars hadden. Zoals met deze door Bjorn Envall ontworpen EV-1 Concept, die in 1985 voorgesteld werd op de Los Angeles Auto Expo. De technische basis van deze sportcoupé met vier zitplaatsen werd geleend van de Saab 900 Turbo, inclusief diens 2 liter-turbobenzine. De opgevoerde vierpitter zette 285 pk en 335 Nm op de voorwielen en bezorgde de EV-1 een topsnelheid van 270 km/u, de sprint van 0 naar 100 km/u duurde niet langer dan 6,9 seconden.
>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Nu moest de Saab EV-1 Concept het niet van zijn motorprestaties hebben, wel van zijn experimentele toepassingen. Het aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerk pronkte met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,32 en was grotendeels vervaardigd uit composietmaterialen zoals kevlar, waardoor het totale gewicht van de EV-1 bleef steken op 1.150 kilogram. Het glazen dak werd getooid door 66 fotovoltaïsche cellen die de airco stuurden, de door Hella ontwikkelde lichtblokken hebben een gebald ontwerp dat alle lichtfuncties combineert – dus inclusief de mistlampen.
Night Panel
Het interieur van de Saab EV-1 Concept was uitgerust met het zogeheten Night Panel dat enkel de voornaamste rijfuncties afficheert, zodat het dashboardlicht je niet nodeloos zou vermoeien tijdens nachtelijke ritten. Die technologie werd reeds gebruikt voor jachtvliegers en zou ook in de productiemodellen van Saab gebruikt worden. Hoewel de in leder verpakte stoelen vederlicht waren, kwamen ze met verwarmde zitting en een elektrisch verstelbare rugleuning.
De Saab EV-1 Concept is bovendien een echte auto uit 'Back to the Future', want in het vervolg op de legendarische blockbuster speelt de EV-1 een bijrolletje in de toenmalige toekomst. Jammer genoeg is Saab daar als merk nooit geraakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!