Eind jaren 90 kwamen cabrio’s met een stalen wegklapdak in de mode. De Mercedes SLK en Peugeot 206 CC waren de eerste die de trend zetten, en zij kregen navolging aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, waar Cadillac in 1999 een roadster-cabriolet presenteerde, de Cadillac Evoq Concept. Die zag er een beetje uit als een Mercedes SL op zijn Amerikaans, met het Cadillac-sausje van toen, dat gekenmerkt werd door scherpe vouwen en strakke geometrische vormen, met verticale koplampen en een uiterlijk dat deed denken aan stealth-bommenwerpers van de Amerikaanse luchtmacht. De conceptcar was echter vooral bedoeld was als showcase voor Cadillacs nieuwe Northstar-V8.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
De Cadillac Evoq Concept had de proporties van een luxeroadster: een lange, horizontale motorkap, een korte en achteruitgeschoven passagierscompartiment, een uitgesproken koffer en een oplopende gordellijn, met grote wielen op alle vier de hoeken. De conceptcar was ook een technologische demonstratie, want hij had geen buitenspiegels (die waren vervangen door camera's) en had aan de voorkant al een radarsysteem voor de snelheidsregelaar. Het uitgepuurde interieur had al een digitaal dashboard en een tweede scherm boven aan de middenconsole. Geometrische vormen waren ook hier aan de orde van de dag.
De sculpturale lijnen waren een verwijzing naar het Northstar LMP1-prototype dat deelnam aan de 24 Uur van Le Mans, maar sloten ook aan bij de Cadillac-stylingelementen die tot eind de jaren 2010 de boventoon zouden voeren. De xenonkoplampen zijn verticaal opgesteld, met de mistlampen in het verlengde daarvan. Aan de achterzijde bestonden de lichten uit twee dunne verticale driehoekige blokken die met elkaar verbonden waren door een horizontale strook die over de punt van het kofferdeksel liep. Onder aan de bumper, de enige uitzondering op de strakke lijnen, waren de twee dubbele ronde uitlaatpijpen, een herinnering dat deze Cadillac Evoq een V8-aangedreven luxesportwagen was. De 4,2 liter grote Northstar-V8 leverde 411 pk en 522 Nm, die via een automatische vierversnellingsbak naar de achterwielen werd gestuurd. De prestaties waren goed ondanks het gewicht van 1.770 kg (best veel voor een auto van 4.282 mm lang, 1.834 mm breed en 1.247 mm hoog) als gevolg van de versterkte structuur en de gelede hardtop, met een 0 tot 100 km/u-tijd van ongeveer 5,7 seconden.
In tegenstelling tot de meeste conceptcars die in deze rubriek aan bod komen, kreeg de Cadillac Evoq Concept uit 1999 een productieversie, die sober Cadillac XLR werd gedoopt en van 2003 tot 2009 werd geproduceerd. Deze laatste was openlijk geïnspireerd op de lijnen van de Evoq Concept, maar de realiteit en de beperkingen van de massaproductie zorgden ervoor dat de stealthy look werd vervangen door die van een meer ‘burgerlijke’ (maar niettemin geslaagde) roadster.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!