Nu het merk Holden op het punt staat van de Australische markt te verdwijnen, opnieuw een offer van General Motors in het streven naar winstgevendheid, willen we liefhebbers eraan herinneren dat er een tijd was dat de constructeur zijn eigen auto's en concepts maakte in plaats van Opel-bases aan te passen aan de Oceanische markt. Hier is de 1969 Holden Hurricane Concept, de allereerste conceptcar in de geschiedenis van het merk.
>> Lees ook - Terug naar de Toekomst - Overzicht van A tot Z
Gestroomlijnd
We komen hieronder nog terug op de technologische inhoud van deze conceptauto, maar de Holden Hurricane Concept verbaasde het publiek met zijn design bij zijn onthulling op de Melbourne Motor Show van 1969. En terecht, gezien de wigvormige lijn die doet denken aan sommige Italiaanse designs, met een zeer vloeiende lijn met aandacht voor detail. Let op de gestroomlijnde achterwielen, terwijl op de flanken een luchtinlaat zit ingewerkt om de mechaniek te koelen. Zelfs de manier waarop de zijruiten zijn samengevoegd, is opmerkelijk.
Met zijn 5-spaakswielen – zeer modern voor die tijd – en zijn gladde zijkanten straalt hij snelheid uit, terwijl zijn afgeknotte achtersteven, onderstreept door een contrasterende zwarte 'Amerikaanse' streep, bijdraagt aan de krachtige indruk van deze showauto. Zoals elke goede conceptcar was de Holden Hurricane Concept al een lust voor het oog bij stilstand, met zijn overkapping die de voorruit, de zijopeningen en het dak in één stuk naar boven en naar voren opende, terwijl de stoelen automatisch omhooggingen om het in- en uitstappen te vergemakkelijken in de slechts 990 mm hoge wagen. Er waren geen openende ruiten en de motorkap omvatte de volledige achterkant, die naar achteren openging. Wat een show!
Onder de motorkap lag een experimentele 4.2-V8 met vierdubbele carburateur die de basis zou vormen van het Holden V8-programma dat datzelfde jaar werd gelanceerd. De motor was redelijk groot en leverde een voor die tijd zeer knappe 263 pk.
Innovatief
De Holden Hurricane Concept was in veel opzichten een innovatieve auto en was bedoeld om verschillende paden te verkennen op het gebied van ontwerp, aandrijving en actieradius. Hij was zijn tijd ver vooruit met digitale instrumenten, een radio met zenderzoekers en automatisch geregelde airconditioning. Maar hij had ook al een achteruitkijkcamera, wat hard nodig was vanwege de volledig gesloten carrosserie achter de cockpit. Sterker nog, hij was uitgerust met een navigatiesysteem met de naam "Pathfinder". Net als Saab laat deze conceptcar zien dat Holden een van de meest creatieve en innovatieve automerken zou worden die door de Amerikaanse reus GM zijn doodgesmoord.
Hoewel er geen productieversie kwam, maakte dit concept een blijvende indruk en heeft het zelfs nu, 53 jaar later, nog steeds een uitzonderlijke uitstraling.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!