Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Alfa Romeo Pandion uit 2010

Geschreven door Kevin Kersemans op 20-07-2023

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 2010 stammende Alfa Romeo Pandion op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Heel wat Alfisten zouden maar wat graag opnieuw een coupé in het gamma van hun favoriete merk zien. Voorlopig moeten ze het echter stellen met een eenmalige remake van de Alfa Romeo 4C ter gelegenheid van de tiende verjaardag van dat model. In 2010 vierde het Milanese merk echter zijn honderdjarige bestaan onder andere met de Pandion, genoemd naar de visarend (Pandion Haliaetus), een roofvogel die zich ophoudt in kuststreken. De sportieve 2+2-coupé werd dat jaar voorgesteld op het salon van Genève.

De Pandion werd getekend door de Amerikaan Michael Robinson, die in 2009 designhoofd was geworden bij Bertone nadat hij jarenlang diezelfde functie had uitgeoefend bij Fiat en Lancia. Technisch gezien was de Pandion een Alfa Romeo 8C waarvan hij dus ook de 4,7 liter grote V8 van 540 pk overnam. Ondanks die zware motor in de neus zette de conceptcar slechts 1.258 kg op de weegschaal, wat hem in staat stelde in 3,9 seconden op te trekken van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid te halen van 320 km/u.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Speciale deuren

Het bijzonderste aan de Pandion waren de deuren, die achteraan in een hoek van 90 graden scharnieren. Met de deuren naar boven is daardoor zo ongeveer de hele flank open (inclusief het deel boven de voorste en achterste wielkasten), wat natuurlijk de instap bijzonder vergemakkelijkte, maar ook moest doen denken aan gespreide vleugels. Opvallend waren ook de afmetingen van deze conceptcar, die met een lengte van 4,63 meter maar zo lang was als een hedendaagse grote middenklasser, maar wel 1,94 meter breed en slechts 1,28 meter hoog was.

Het design van de voorpartij sloot min of meer aan bij dat van de toen net uit productie genomen Brera en de op zijn laatste benen lopende 159. De achterpartij ziet er dan weer bewust uit alsof ze door de snelheid dematerialiseert, maar is ook geïnspireerd op de veren van een (roof)vogel. De Pandion was al uitgerust met achteruitkijkcamera's in plaats van klassieke buitenspiegels, waarvan de beelden werden weergegeven op schermpjes aan weerszijden van het dashboard.

Licht interieur

Voor het ontwerp van het interieur was licht het sleutelwoord. Niet enkel wat het gewicht betreft (zowel de stoelen als de zijpanelen zaten vol gaten en holtes om gewicht te besparen), maar ook door de innovatieve verlichtingstechnologie die in de bekleding van de stoelen geïntegreerd was. De Pandion leidde uiteindelijk niet tot een productiecoupé en er werd dan ook slechts één enkel exemplaar van gebouwd, dat Bertone in 2018 samen met enkele andere van zijn conceptcars heeft verkocht op een veiling.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten