Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Audi Rosemeyer Concept uit 2000

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-08-2023

AuoAutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 2000 stammende Audi Rosemeyer op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

In 2000 gebruikte Audi de R8-benaming voor een sportprototype dat de 24 Uur van Le Mans naar zijn hand zou zetten met een eerste van vijf overwinningen, een engagement dat Ingolstadt graag linkte aan de successen van Auto Union. Daarom presenteerden ze de Audi Rosemeyer Concept, een moderne interpretatie van de legendarische Silberpfeilen die de GP-racerij domineerden in de jaren 30.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

De naam van deze conceptcar refereerde naar Bernd Rosemeyer, het Duitse wonderkind van het Auto Union-team en toenmalige posterboy van de Nazi-partij van Adolf Hitler. Hij zou in 1938 verongelukken tijdens een poging om het snelheidsrecord te breken. In een parkje nabij de A5 tussen Darmstadt en Frankfurt, het stukje Autobahn waar Rosemeyer de controle over zijn streamliner verloor, vind je een herdenkingsmonument voor de betreurde rijder.

2000 Audi Rosemeyer Concept

Auto Union Type C

Dankzij de fondsen van de Nazi-partij en de technische knowhow van ingenieurs zoals Ferdinand Porsche zouden de Silberpfeile van Auto Union en Mercedes een ongelooflijke impact hebben op de GP-competitie. De interne rivaliteit tussen de Duitse teams zorgde voor een technologische wapenstrijd die razendsnelle racers zou opleveren. Bernd Rosemeyer won drie wedstrijden met de Auto Union Type C, een slechts 800 kilogram wegende sigaar die aangedreven werd door een achter de rijder gemonteerde V16 die twee compressors gebruikte om tot een vermogen van ongeveer 520 pk te komen. 

De Audi Rosemeyer Concept kopieerde het basisconcept van de Auto Union Type C met het aerodynamische streamlinerkoetswerk dat enorme topsnelheden mogelijk maakte - minstens 350 km/u. Achterin de conceptcar lag de W16-krachtbron waarmee de Volkswagen-groep destijds experimenteerde en die uiteindelijk in de Bugatti Veryron zou komen te liggen. In de Rosemeyer gaat het om een atmosferisch exemplaar dat 710 pk en 761 Nm verzamelde. Schakelen deed je met een manuele versnellingsbak, maar de power werd wel naar alle vier de wielen gestuurd.

2000 Audi Rosemeyer Concept

Productieplannen

Destijds was de VW-groep volop bezig met de uitbouw van zijn supercaraanbod, maar ze wisten nog niet helemaal hoe ze die verschillende merken tegenover elkaar zou positioneren. Want naast Audi hadden ze ook Bentley, Bugatti en Lamborghini in hun portefeuille. Dat zou verklaren waarom de Audi Rosemeyer Concept geen direct vervolg op de openbare weg gekregen zou hebben, zelfs al zou Ingolstadt een heleboel vragen gekregen hebben om de wagen in productie te brengen.

Toch was de wagen belangrijk voor Audi. De Rosemeyer Concept knipoogde naar het succesvolle raceverleden, zette het technlogische vernuft in de verf en koppelde de autosportactiviteiten aan het personenwagengamma. Het model zou ook de weg effenen voor de Audi R8, die als de Duitse neef van de Lamborghini Gallardo in het portfolio opgenomen zou worden. Met een halve W16-motor in de achtersteven....

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten