Deze editie van onze 'Back to the Future'-rubriek is gewijd aan zij die de deze week gepresenteerde BMW XM afschuwelijk vinden en hunkeren naar de goede oude tijd, toen BMW nog hoofdzakelijk compacte berlines maakte met kleine niergrilles. De BMW Z22 Concept uit 1999 bewijst dat het merk toen ook al lelijke wagens kon ontwerpen, al zit deze conceptcar wel propvol voor die tijd futuristische technologie.
2 Reeks Active Tourer avant la lettre
Het begint bij zijn chassis, dat zich niet enkel onderscheidt door zijn MPV-achtige vorm - een voorloper van de 2 Reeks Active Tourer? - maar ook door zijn lichtgewicht constructie. Het chassis was deels opgebouwd uit CFRP en droeg bij tot het lage gewicht van de conceptcar, volgens BMW een derde lichter dan een E39 528i Touring. Dat zou betekenen dat de Z22 ongeveer 1,1 ton woog, al heeft het merk dat nooit letterlijk gezegd.
De vergelijkingen met de 5 Reeks uit die tijd houden daar echter niet op: door zijn extreem korte overhangen had de Z22 Concept de wielbasis van een 7 Reeks op de lengte van een 3 Reeks, wat zorgt voor... de ruimte aan boord van een 5 Reeks Touring. Een beetje dezelfde filosofie als het cab-forward design van de BMW i3 of Jaguar F-Pace, maar dan met een verbrandingsmotor aan boord.
Moderne elektronica, 23 jaar geleden
De meeste innovatie zat echter aan boord van de BMW Z22 Concept. Het eerste dat opvalt is zijn vierkante stuurwiel, zoals de recent gelanceerde BMW iX. Dat stuur had geen fysieke link met de voorwielen: het was een vroeg steer-by-wire-systeem, net als de pedalen. Alle feedback moest dus kunstmatig geprogrammeerd worden. De motor starten moest via een vingerafdrukscanner en je had camera's in plaats van spiegels. En dat in een auto van meer dan 20 jaar oud!
Nog innovaties: het head-up display, een vroege versie van het iDrive-infotainmentsysteem dat in 2001 zijn debuut zou maken op de E65 7 Reeks en adaptieve koplampen. Onder de motorkap zat een 2 liter-viercilinder benzinemotor van 136 pk gekoppeld aan een... CVT-automaat. Om maar te zeggen dat de prestaties niet al te spannend waren, maar de Z22 kon wél een voor die tijd knap verbruik van 6 l/100 km voorleggen, deels te danken aan dat lage gewicht.
Zijn tijd vooruit
Als we vandaag terugkijken op het concept, zien we heel wat elementen die zijn teruggekeerd naar de productiemodellen van BMW, al zitten ze niet allemaal samen in één geheel. De algemene vorm is teruggekeerd op de 2 Reeks Active Tourer, het interieur heeft gelijkenissen met de i3 en de iX, terwijl de technologie aan boord ook zo goed als allemaal te vinden is in of op moderne BMW's. Enkel de camera's in plaats van zijspiegels hebben ze nog niet in München, maar dat is misschien een kwestie van tijd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!