Voor één keer is het geen auto maar een motorfiets die in deze rubriek de eer steelt. Maar het is niet zomaar een motorfiets, want het is een Dodge! Ja een Dodge, maar noppes muscle car, grote SUV of pick-up, dit is een - soort van -tweewieler aangedreven door de V10 van de mythische Viper... moet er nog zand zijn?
Wellicht is de Dodge Tomahawk, vernoemd naar de strijdbijl die door de Indianen werd gebruikt, de grootste motorfiets ooit: zijn blok heeft een cilinderinhoud van 8.277 cc. Dat lees je goed: 8,3 liter! Het is maar dat in de States alles big moet zijn.
>> Lees ook – AutoGids' terug naar de toekomst - overzicht van A tot Z
'Ride the snake'
Met de Tomahawk, vertrok Dodge op een wilde rit en stak het zijn middelvinger op naar de middelmatigheid. "Hij is een schitterend voorbeeld van wat creatieve geesten kunnen bereiken als ze de kans krijgen om zich vrij uit te drukken. Als een pure mechanische sculptuur is de Tomahawk een vreugdevolle viering van de kunst en emotie van design", zei Trevor Creed, destijds Vice President van het merk.
Concreet is het een motorfiets gebouwd rond de gigantische V10 van de Dodge/Chrysler Viper met twee dubbele wielen eraan vastgemaakt: een setje vooraan en eentje achteraan. Dat maakt er een vierwielige motorfiets van, met een minimalistisch stuur en een ver naar achteren verplaatst zadel dat een naar voren liggende rijpositie afdwingt.
Onder het bovenlichaam van de rijder bevindt zich de futuristische V10-motor, die een dragend frame ondersteunt waaraan de ophangingsarmen vasthangen. Met een lengte van 2,60 meter, een breedte van slechts 70 centimeter en een hoogte van 93,7 centimeter heeft de Tomahawk ongebruikelijke proporties. Zijn gewicht van 680 kilo verklaart waarom er "dubbele" wielen voor en achter nodig zijn, anders verliest dit goddelijke monster zijn evenwicht!
De verklaring voor die obesitas komt natuurlijk op conto van de V10 die 500 pk levert bij 5.600 tpm en 712 Nm koppel bij 4.200 tpm. Daartegenover is de krachtigste Harley-Davidson kinderspeelgoed!
En was het niet de om concentratie vragende rijhouding, dan wipten de geclaimde prestaties je wel uit het zadel: in 2,5 seconden van 0 naar 96 km/u (60 mph) en een geschatte topsnelheid van meer dan 300 mph, of meer dan 480 km/u. Knettergek, en vooral louter theoretisch.
In productie ging de Dodge Tomahawk natuurlijk nooit, het bleef allemaal bij een concept. Maar, geef toe, als er één motorfiets het verdiende om op onze "Back to the Future"-pagina's te staan, dan wel deze!
De Dodge Tomahawk kwam er onder de auspiciën van Mercedes dat toen als de DaimlerChrysler-groep eigenaar was van het merk Dodge. Nu maakt de fabrikant deel uit van de Stellantisgroep en probeert ons te doen dromen met een eMuscle Car, de Dodge Charger Daytona SRT Concept en zo meer...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!