Ferrari heeft slechts zeer zelden conceptcars voorgesteld met zijn logo, maar verschillende koetswerkbouwers hebben er zich aan gewaagd, waaronder Pininfarina, dat in 2013 deze Sergio Concept afleverde. Deze compromisloze auto was een eerbetoon aan de lange samenwerking tussen de beroemde Italiaanse carrossier en het merk met het steigerende paard. Hoewel Ferrari veel te danken heeft aan zijn sportieve prestaties en zijn talenten als motorbouwer, werd de legende van de rode bolides uit Maranello ook gebouwd op de sculpturale schoonheid van zijn modellen, waarvan er veel creaties waren van Pininfarina, de koetswerkbouwer die opgericht werd door Sergio Pininfarina. Het bedrijf vierde in 2013 zijn 60e verjaardag, dus was het niet meer dan logisch dat de gepresenteerde conceptcar de naam Sergio kreeg en gekoppeld werd aan het merk uit Maranello waaraan hij zijn technische basis ontleent.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - overzicht van A tot Z
Ferrari inside
Want onder het rode en zwarte kleedje schuilt de technische onderbouw van de Ferrari 458, waarvan hij het chassis overneemt met ongewijzigde wielbasis en spoorbreedtes. Uiteraard bestaat het aandrijfgeheel ook nog altijd uit de atmosferische 4.5-V8, gekoppeld aan de gerobotiseerde F1-versnellingsbak met 7 versnellingen. De opgegeven prestaties zijn dan ook stratosferisch voor die tijd – de Sergio Concept is theoretisch 150 kilo lichter dan zijn ‘orgaandonor’ en heeft een Cx die 5% lager ligt dan die van de originele 458: Pininfarina claimt een optrektijd van 0 tot 100 km/u van 3,4 seconden en een topsnelheid van ongeveer 320 km/u.
Pininfarina-kleedje
Trouw aan Pininfarina's principes pakt de Sergio zeker uit met een sculpturaal koetswerk, maar vorm volgt functie, en geen enkele lijn – hoe esthetisch ook – is overbodig. De keuze voor een ‘barchetta’ past in de traditie van het bedrijf en is bedoeld om de compromisloze sportiviteit en de puurste rijsensaties die de Sergio biedt, te onderstrepen. Met zijn lange en platte neus, zijn haaiachtige snuit, zijn uitpuilende spatborden en zijn look alsof hij klaar staat om op te springen, geaccentueerd door zijn tweekleurige koetswerk, vervaagt de Sergio de grenzen. Het ontbreken van een voorruit en de lijn die van de ‘grille’ naar de achtervleugels loopt, wekken de indruk van een eindeloze motorkap, terwijl het natuurlijk een auto is met de motor centraal achterin. Een bijzonder kenmerk van de auto is de rolbeugel die over de rugleuningen van de stoelen hangt en de hoofdsteunen ondersteunt voor het comfort van beide inzittenden, die theoretisch tegen windvlagen worden beschermd door een door Pininfarina ontwikkeld windscherm.
Met uitzondering van de koplampen is het ontwerp van deze conceptcar nu, bijna tien jaar later, nog steeds actueel. Zoals het elke Ferrari by Pininfarina betaamt, is de Sergio tijdloos, en hij blijft een van de laatste eerbetonen aan de nobele atmosferische motor van wat sommigen beschouwen als de laatste 'pure' steigerende V8-berlinetta vóór de komst van turbo's onder de motorkap.
LEES OOK Autoworld viert 75 jaar Ferrari
Helaas zal de Ferrari (Pininfarina) Sergio Concept geen productieversie kennen, zelfs niet in een (erg) beperkte oplage. We zijn benieuwd waar Pininfarina in 2023 mee zal komen om zijn 70e verjaardag te vieren... Nog een Ferrari?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!