In de jaren 90 probeerde Ford af te komen van zijn imago als mainstreamconstructeur wiens bestverkopende modellen vooral geprezen werden om hun allroundkarakter en hun verhouding prijs-uitrusting. De Amerikaanse constructeur lanceerde daarom het New Edge Design, dat ons voor de Europese markt de eerste generatie van de Focus of de Ford Ka gaf. Maar om die nieuwe stilistische richting in de verf te zetten en tegelijkertijd te profiteren van zijn roemrijke sportieve verleden presenteerde Ford in januari 1995 op de Detroit Motor Show de Ford GT90.
Lees ook: Terug naar de toekomst - Overzicht van A tot Z
Die conceptcar, die Ford omschreef als de "krachtigste supercar ter wereld", bood buitengewone prestaties voor zijn tijd, met een topsnelheid van 402 km/u dankzij zijn V12 met vier turbo’s die 720 pk ontwikkelde. Om het ongewone karakter van de auto en zijn motor te benadrukken beweerde Ford dat de V12-uitlaat zoveel hitte genereerde dat keramische panelen, vergelijkbaar met die welke op de Amerikaanse spaceshuttle worden gebruikt, nodig waren om te voorkomen dat de carrosserie in de buurt van de uitlaten zou smelten.
Moderne interpretatie
Maar deze Ford GT90 was natuurlijk in de eerste plaats een moderne interpretatie van de iconische Ford GT40, en hoewel hij een aantal kenmerken ervan overnam – de vooruitgeschoven cabine, de motoropstelling centraal achteraan, de luchtinlaten aan de bovenkant van de achtervleugels of de grote kieuwen die in de motorkap waren uitgesneden, om nog maar te zwijgen van de centrale wielmoeren – week de styling duidelijk af, met als basisvorm een driehoek en oppervlakken die met elkaar werden gecombineerd door scherpe vouwen. Het resultaat is niet per se evenwichtig, maar de Ford GT90 heeft onmiskenbaar persoonlijkheid en de verwijzing naar zijn illustere voorganger is niet geheel onzinnig.
De Ford GT was niet te zien in een productie- of competitieversie, maar trok wel veel gamers aan die ermee konden rijden in hun favoriete videogames zoals Need for Speed II of Gran Turismo 2, Sega GT 2002, Ford Racing 2, Ford Racing 3, Ford Street Racing, Project Gotham Racing 3 en TOCA Race Driver 2.
Het zou nog bijna tien jaar duren voordat het merk de Ford GT lanceerde, een neo-retro eerbetoon aan de originele GT40, die van 2004 tot 2006 in massaproductie ging. In 2016 wordt een nieuwe versie gelanceerd, ditmaal met als doel een GTE-auto te homologeren voor de competitie. De raceversie werd als eerste ontworpen en daarna om wettelijke redenen ‘vermomd’ als productiemodel. De productie startte in december 2016 en de laatste auto's verlieten de assemblagefabriek in 2022.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!