Op het salon van Turijn toonde Italdesign in 1984 de Ford Maya. Die was ontworpen door Giorgetto Giugiaro op vraag van de constructeur, die het idee van een sportieve tweezitter met middenmotor wel zag zitten voor de Amerikaanse markt. De Maya pakte uit met de wigvorm die typisch was voor sportwagens uit die tijd.
Ford had grootste plannen, want het was de bedoeling om niet minder dan 12.000 exemplaren per jaar van de Maya te gaan verkopen. Vanwege die productieplannen moest Giugiaro een volledig functioneel prototype bouwen... het zouden er uiteindelijk maar liefst drie worden (na de eerste versie zouden er het jaar nadien nog twee worden voorgesteld), maar van productie is jammer genoeg nooit iets in huis gekomen.
-
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Het eerste prototype was uitgerust met een V6 van Ford met ocharme 140 pk, maar het was de bedoeling dat die vervangen zou worden door een in samenwerking met Yamaha ontwikkelde drieliter-zescilinder die 250 pk zou leveren.
Aangezien hij voor de Amerikaanse markt bestemd was, werd de slechts 4,27 meter korte targa met een Cx van 0,28 voorzien van een schokabsorberende voorbumper. Binnenin waren er twee kuipstoelen, met daarachter plaats voor bagage. Het dashboard vertoonde wulpse rondingen en sloot mooi aan op de deurpanelen. Het bijzonderste was echter het stuurwiel, waarop zowat alle bedieningsknoppen op ondergebracht waren.
Tweede en derde versie
Dat Ford oorspronkelijk echt wel van plan was de Maya in productie te brengen, blijkt uit het feit dat de constructeur het jaar daarop aan Italdesign vroeg om een twee en zelfs een derde versie te bouwen. Die werden respectievelijk Maya II ES en Maya II EM gedoopt. In die laatste lag een overlangs gemonteerde biturbo-V6 van 300 pk.
Afgaande op de foto's is het zonde dat Ford de Maya uiteindelijk niet in productie heeft genomen, want naar onze bescheiden mening zien alle drie de versies er helemaal niet slecht uit. Naar verluidt trok de Amerikaanse constructeur echter zijn staart in door twijfels over de financiële haalbaarheid, én uit schrik misschien kopers weg te halen bij de Mustang...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!