Met de lancering van de zevende generatie Ford Mustang, die voortborduurt op het elan van zijn voorganger, blikken we terug naar de geschiedenis van de pony car. De Mustang was niet altijd zo'n kaskraker als bij zijn debuut en als bij zijn nieuwste generaties. Sterker nog: met de oliecrisis van de jaren '70 was het model een tijd lang zijn weg kwijt, aangezien een benzineslurpende V8 niet meer aan de orde was. Het zou nog tot medio de jaren '90 duren voor de succesformule werd teruggevonden met de vierde generatie.
LEES OOK AutoGids' terug naar de toekomst - overzicht van A tot Z
Rallye Sport eXperimental
Niet dat Ford geen pogingen waagde om de Mustang te herlanceren. Het bewijs daarvan is deze Mustang RSX, een conceptcar uit 1980 die een futuristisch design (voor de jaren '80...) koppelde aan het idee om te gaan rallyrijden met de Mustang (de naam staat voor Rallye Sport eXperimental) en om het model een meer Europese uitstraling te geven. Designhuis Ghia, dat in handen was van Ford, was verantwoordelijk voor het design. De op de 'foxbody' gebaseerde RSX had een 6 duim kortere wielbasis dan het productiemodel en kreeg een nog geometrischer design mee, met als opvallendste element de 'glazen' deuren.
Naast de kortere wielbasis werd de koets ook iets verhoogd - het moest een rallywagen worden, natuurlijk - en was het spoor van de RSX ook wat breder dan dat van de reguliere Mustang. De 16-duims velgen met Pirelli-banden gaven ook een sportieve toets. Maar ondanks zijn rallyambities, was het interieur eerder luxe dan spartaans. Dikke leren fauteuils (twee stuks in plaats van vier, vanwege de kortere wielbasis), een met leer bekleed stuurwiel en net zoveel tapijt en een even nette afwerking als een reguliere Mustang van die tijd. De pook van de versnellingsbak lag wel gemakkelijk binnen handbereik.
Een viercilinder...
De voorgestelde krachtbron voor de Mustang RSX geeft meteen de reden waarom de Mustang niet zo spannend was in de jaren '80, al klinkt hij nu wel bekend in de oren: een 2,3 liter-viercilinder met turbo, gekoppeld aan een... manuele vierbak. Niet dat het om een rijdend model ging, want de Mustang RSX zou het houden op een carrière als showmodel.
De typische jaren '80-stijl van de Ford Mustang RSX bleek niet zo mooi op te drogen en werd een lange tijd verguisd of zelfs vergeten door liefhebbers, maar nu een nektapijtje niet meer fout is en felle neonkleuren weer helemaal in zijn, achten we de tijd rijp voor een comeback van de conceptcar. Misschien in de vorm van een restomod, zoals Hyundai onlangs deed met de Pony en de Grandeur?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!