Als luxedochter van Nissan wou Infiniti uitgroeien tot een waardig alternatief voor de dominante Duitsers. En om die brandende ambities de nodige kracht bij te zetten, ontwikkelde het een hybride sportwagen. De Infiniti Emerg-e debuteerde in 2012 op het Autosalon van Genève en schopte het tot een van de publiekslievelingen. Met dank aan zijn slanke silhouet, dat kracht uitstraalde zonder naar opzichtig spoilerwerk te grijpen. De aerodynamische addenda die het koetswerk droeg, dienden vooral de koeling van de geëlektrificeerde aandrijflijn.
OVERZICHT Alle 'Terug naar de toekomst'-artikelen
Centraal achter in de Infiniti Emerg-e lag een bescheiden 1,2-liter-benzinemotor, die als range extender fungeerde voor het verder volledig elektrische aandrijfgeheel. Voor de aandrijving rekende de hybride sportwagen op twee in de achterwielen ondergebrachte elektromotoren met een systeemvermogen van 402 pk, het maximumkoppel piekte bij 1.000 Nm. Hoewel de Nissan Emerg-e bijna 1,6 ton op de weegschaal zette, had hij geen 4 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Toch pronkte hij met een gemiddelde CO2-uitstoot van 55 gram per kilometer. Op elektriciteit alleen geraakte de Emerg-e zo'n 40 kilometer ver, met gevulde brandstoftank had de Nissan een rijbereik van dik 500 kilometer.
Lotus Evora
Nissan vertrok niet van een wit blad papier. De Infiniti Emerg-e bouwde immers op de technische fundamenten van de Lotus Evora 414 E Hybrid uit 2020, een prototype waarmee de Britse sportwagenconstructeur de mogelijkheden onderzocht om flitsende prestaties en bakken rijplezier te verenigen met een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Dat wil ook zeggen dat de Infiniti Emerg-e geen pure conceptcar was, maar ook echt kon rijden. In 2013 kroop AutoGids-redacteur Steven Appelmans kort achter het stuur van de hybride sportwagen. Wat vond hij er destijds van?
"Je merkt meteen dat dit in de eerste plaats een designoefening was, want wat is de Infiniti Emerg-e een onhandig stuk vreten. De hybride sportieveling wordt pokkeheet onder belasting en vraagt om een brevet speleologie wil je er ook enigszins fatsoenlijk in- en uitklauteren. Maar eens vastgesnoerd in de met alcantara omzwachtelde sportstoeltjes en kijkend op het hightech vormgegeven dashboard is het genieten geblazen.
De versnelling is brutaal en de ononderbroken acceleratie intens, wat het gebrek aan motorsensaties mooi compenseert. Het blijft een vreemd concept, vooral wanneer de driecilinder onafhankelijk van de pedaalinput begint te draaien om de batterijen van extra jus te voorzien. De Lotus-genen zorgen intussen wel voor het benodigde stuurgevoel, voor de vereiste snedigheid en voor de gewenste grip, zodat de Infiniti Emerg-e zijn sportieve aspiraties moeiteloos waarmaakt."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!