Tegenwoordig is een auto die niet meteen in één bepaalde categorie onder te brengen valt, bijna eerder de regel dan de uitzondering, maar twee decennia geleden was dat nog niet zozeer het geval. De Lexus HPX was echter een perfect voorbeeld van zo'n cross-over – HPX stond trouwens voor High Performance Crossover.
-
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
De HPX werd in 2003 voorgesteld op het autosalon van New York en was ontworpen door de Californische designstudio van moedermerk Toyota. Met zijn shooting brake-achtig koetswerk moest hij de veelzijdigheid van een break combineren met de prestaties van een sportieve berline.
AWD, V8 en drive-by-wire
Om dat waar te maken werd de Lexus HPX, die gebouwd was op het platform van de toenmalige Lexus GS 430, aangedreven door een 4,3 liter grote V8 die goed was voor 300 pk. Hij werd gekoppeld aan een vijftrapsautomaat die het motorkoppel over alle vier de wielen verdeelde.
Het yoke-achtige stuurwiel was niet mechanisch verbonden met de voorwielen, maar by wire. Het onderstel was in hoogte regelbaar zodat de HPX als goede cross-over zowel op het asfalt als op het terrein uit de voeten kon.
Futuristisch interieur
Het interieur zag er behoorlijk futuristisch uit, vooral door het opvallende gebrek aan bedieningsknoppen. Centraal op het dashboard was er een uit de kluiten gewassen breedbeeldscherm waarop niet alleen het navigatiesysteem werd weergegeven, maar ook de beelden van de achteruitkijkcamera's in plaats van traditionele buitenspiegels.
De HPX was een zeszitter, want zijn interieur telde drie zitrijen van telkens twee plaatsen. De passagiers op de middelste rij beschikte over een eigen scherm waarop dvd's afgespeeld konden worden. Instappen gebeurde via omgekeerd openende achterdeuren en ging erg vlot dankzij het ontbreken van B-stijlen.
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de Lexus HPX tot een productiemodel zou leiden maar om de ene of de andere reden is dat niet gebeurd. Een gemiste kans, want zelfs twee decennia na datum ziet deze conceptcar er nog steeds gelikt uit. Steek er een hybride aandrijving of een elektromotor in en hij zou zo weer actueel zijn...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!