Op het salon van Turijn van 1971 stelde het toen nog jonge Italdesign de Boomerang voor. Giorgetto Giugaro ontwierp de auto als een Maserati, getuige de gigantische drietand op de neus, die bijzonder plat was, net als de rest van de auto trouwens. De Boomerang was immers ontworpen met de uitgesproken wigvorm die toen erg in zwang was voor supercars – denk maar aan de BMW M1, de Jaguar Ascot of de Lotus Esprit.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Het ging slechts om een statisch model van hout, zonder aandrijving, maar de conceptcar leverde Giugiaro wel de aandacht van Maserati op, want in 1972, deze keer op het salon van Genève, maakte een nieuwe Boomerang zijn opwachting die gebruikmaakte van de techniek van een Maserati Bora. Centraal achterin lag dus een 4,7 liter grote V8 van 310 pk.
Bijzonder interieur
Zo mogelijk nog bijzonderder dan de buitenkant was echter het interieur. Het stuur doet enigszins denken aan het roer van een schip en alle instrumenten en bedieningen bevonden zich binnen de cirkel die werd gevormd door de stuurvelg. Het doet wat denken aan het stuur met vaste naaf van de eerste Citroën C4, waarin de airbag ondergebracht was. Maar of het nu in de praktijk zo handig was tijdens het rijden...
Nochtans werd de auto wel degelijk gebruikt, want na zijn laatste verschijning op het salon van Barcelona werd de auto verkocht en kwam hij bij verschillende privé-eigenaars terecht. De laatste keer dat hij van eigenaar wisselde, was in 2015, toen hij door veilinghuis Bonhams verkocht werd voor 3,7 miljoen dollar.
Elementen van het design van de Maserati Boomerang zijn terug te vinden in latere verwezenlijkingen van Italdesign, zoals de eerste Volkswagen Golf, Passat en Scirocco of de oorspronkelijke Lancia Delta.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!