Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Maserati Boomerang uit 1971

Geschreven door Kevin Kersemans op 17-08-2023

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 1971 stammende Maserati Boomerang op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Op het salon van Turijn van 1971 stelde het toen nog jonge Italdesign de Boomerang voor. Giorgetto Giugaro ontwierp de auto als een Maserati, getuige de gigantische drietand op de neus, die bijzonder plat was, net als de rest van de auto trouwens. De Boomerang was immers ontworpen met de uitgesproken wigvorm die toen erg in zwang was voor supercars – denk maar aan de BMW M1, de Jaguar Ascot of de Lotus Esprit.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Het ging slechts om een statisch model van hout, zonder aandrijving, maar de conceptcar leverde Giugiaro wel de aandacht van Maserati op, want in 1972, deze keer op het salon van Genève, maakte een nieuwe Boomerang zijn opwachting die gebruikmaakte van de techniek van een Maserati Bora. Centraal achterin lag dus een 4,7 liter grote V8 van 310 pk.

Bijzonder interieur

Zo mogelijk nog bijzonderder dan de buitenkant was echter het interieur. Het stuur doet enigszins denken aan het roer van een schip en alle instrumenten en bedieningen bevonden zich binnen de cirkel die werd gevormd door de stuurvelg. Het doet wat denken aan het stuur met vaste naaf van de eerste Citroën C4, waarin de airbag ondergebracht was. Maar of het nu in de praktijk zo handig was tijdens het rijden...

Nochtans werd de auto wel degelijk gebruikt, want na zijn laatste verschijning op het salon van Barcelona werd de auto verkocht en kwam hij bij verschillende privé-eigenaars terecht. De laatste keer dat hij van eigenaar wisselde, was in 2015, toen hij door veilinghuis Bonhams verkocht werd voor 3,7 miljoen dollar. 

Elementen van het design van de Maserati Boomerang zijn terug te vinden in latere verwezenlijkingen van Italdesign, zoals de eerste Volkswagen Golf, Passat en Scirocco of de oorspronkelijke Lancia Delta. 

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten