Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Peugeot 104 Peugette uit 1976

Geschreven door Kevin Kersemans op 26-01-2023

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1976 stammende Peugeot 104 Peugette op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Om de 25e verjaardag te vieren van de samenwerking tussen de Franse autobouwer Peugeot en het Italiaanse designhuis Pininfarina, presenteerde die laatste op het salon van Genève in 1976 de 104 Peugette. Die was, je raadt het al, gebaseerd op de toenmalige Peugeot 104, meer bepaald op de sportieve ZS-uitvoering van de stadsauto.

Pininfarina bracht zelfs twee variaties op hetzelfde thema mee naar de Zwitserse beurs, een roadster met twee zitplaatsen en een 'barchetta' die enkel plaats bood aan de bestuurder. Allebei werden ze aangedreven door de 1.1-viercilinder uit de in 1972 gelanceerde Peugeot 104, waarvan de ZS-versie goed was voor 66 pk. Daarmee kon de lichte productie-104 al behoorlijk pittig voor de dag komen, dus het potentieel van de twee dakloze conceptcars kon ronduit sportief worden genoemd.

Voor jongeren

Pininfarina bedacht de Peugeot 104 Peugettes met in het achterhoofd een jong publiek dat wel pap zou lusten van een compacte en betaalbare sportieveling. Hij leverde dan ook heel wat inspanningen om de productiekosten laag te houden. Daarom kwam hij met het idee van symmetrie. Zo waren niet alleen de deuren onderling inwisselbaar, maar ook de voorste en achterste koetswerkpanelen.

Ook het interieur kon moeilijk nog minimalistischer. Achterste plaatsen waren er niet en het dashboard werd zo eenvoudig mogelijk gehouden. Dat alles maakte dat de 104 Peugette nog minder zou kosten om te bouwen dan de Peugeot 104 waar hij van afgeleid was. Het plan van de Italianen was trouwens Peugeot zover te krijgen dat een productieversie van de 104 Peugette gebouwd zou werden bij Pininfarina, zoals dat ook al het geval was voor de Peugeots 504 Coupé en Cabriolet.

Ongelukkige timing

De Peugeot 104 Peugettes werden positief onthaald door het publiek, maar van productie is nooit iets in huis gekomen. Peugeot had in die periode immers andere katjes te geselen, gezien de recente overname van Citroën. Een folietje in de vorm van een kleine cabrio die wellicht geen hoge productieaantallen zou halen, wat met andere woorden geen prioriteit.

In de plaats werd de Peugeot 104 als basis gebruikt voor een ander model, namelijk de Citroën LN(A). En toen de Franse groep later ook nog de Europese tak van Chrysler overnam, kwam daar ook nog de Talbot Samba bij. En van die laatste werd wel een cabrioversie afgeleid, maar dat is een ander verhaal...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten