Gisteren kondigde Ford aan dat het in 2023, na meer dan 22 miljoen exemplaren, stopt met de productie van zijn Fiesta. Een goede zaak om eens terug te blikken op de conceptcars die sinds de lancering van het oorspronkelijke model in 1976 op de populaire stadsauto werden gebaseerd. Weinig verrassend werden veel van die prototypes bedacht door het Italiaanse Ghia, de Italiaanse designstudio die in 1970 was ingelijfd door het Amerikaanse merk.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
1. Ghia Corrida (1976)
In het jaar waarin de Fiesta Mk1 aan zijn carrière begon, stelde Ghia op het salon van Turijn deze Corrida voor, een kleine sportieve coupé met een origamiachtig design, hydraulisch beidende in het dak scharnierende deuren die ook nog eens konden worden dubbelgevouwen, een modulair dashboard en wegklapkoplampen.
2. Fiesta Fantasy (1978)
In 1978 kwam Fords eigen Advanced Vehicles Development-afdeling met de Fiesta Fantasy om de 75e verjaardag van het merk te vieren. Die was bedacht met een dermate moduleerbare achterpartij dat hij makkelijk kon worden omgetoverd van een kleine pick-up naar een sportieve tweezitscoupé, een cabrio of een kleine break met vier plaatsen.
3. Ghia Tuareg (1979)
In 1979 vergreep opnieuw het Italiaanse Ghia zich aan de Fiesta, maar wel in samenwerking met Ford. Het resultaat was deze Tuareg, die er met zijn verlengde dak, verbrede spatborden, verhoogde ophanging en terreinbanden bijzonder stoer uitzag. Ook aan verlichting had deze offroad-Fiesta geen gebrek.
4. Ghia GTK (1979)
In datzelfde jaar kwam Ghia met de GTK, kort voor Grand Touring Kombi, die op een verlengd Fiesta-platform stond om meer bagageruimte te bieden. Een compacte shooting brake dus, die bovendien kon uitpakken met een heuse boordcomputer en digitale instrumenten!
5. Ghia Pockar (1980)
De Pockar was een klein ruimtewonder. Zijn naam was een samentrekking van 'pocket car' en met zijn smalle maar hoge koetswerk bood hij ruim plaats aan vier inzittenden én hun bagage... die kon worden opgeborgen in de deuren. De uitstulping aan de binnenkant van de deuren om plaats te maken voor die verborgen ruimte, deed tegelijk dienst als armsteun. Ook deze conceptcar was uitgerust met elektronische instrumenten.
6. Ghia Shuttler (1981)
De Ghia Shuttler lijkt zo uit de jaren 90 te komen, maar hij werd wel degelijk voorgesteld in 1981... op ons eigenste salon van Brussel dan nog wel! De vlakke zijruiten en de geïntegreerde buitenspiegels waren voor die tijd erg modern.
7. Ghia Barchetta (1983)
De Ghia Barchetta – niet te verwarren met de Fiat Barchetta uit de jaren 90 – was gebaseerd op de sportieve Fiesta XR2 Mk2 die het jaar nadien gelanceerd zou worden, en was ontworpen als een betaalbare tweezitscabrio. Erg vooruitstrevend waren de richtingaanwijzers en achterlichten die doorlopen over de hoeken van het koetswerk.
8. Fiesta Urba (1989)
De Fiesta Urba ziet er op het eerste gezicht als een vrij normale Fiesta Mk3, maar hij had iets gemeen met de Hyundai Veloster, de eerste generatie van de moderne Mini Clubman of de Fiat 500 3+1: een verschillend aantal deuren aan weerszijden. Ideaal voor een shoppinguitstapje in de stad, aldus Ford, dat hem om die reden ook uitrustte met parkeersensoren en... een koelkastje in de koffer.
9. Ghia Lynx Concept (1996)
De op de Fiesta MK4 gebaseerde Ghia Lynx Concept was een gelikte coupé met een verwijderbaar dak, waarvan de bogen enigszins doen denken aan de latere Citroën C3 Pluriel. Zijn vloeiende design bood een vooruitblik op dat van de in 1997 geïntroduceerde Ford Puma.
10. Ghia Saetta (1996)
Ook de eveneens in 1996 op het salon van Genève voorgestelde Ghia Saetta vertoont achteraf gezien bekende trekken: deze compacte tweezitsroadster plaveide de weg voor de in 2003 gelanceerde Ford Streetka.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!