De late jaren 1960 waren een goede periode voor aerodynamische conceptcars van sportwagens. In 1969 presenteerde Holden de Hurricane Concept op de Melbourne Motor Show, Mercedes presenteerde de C111 in Frankfurt en Opel toonde een concept van een GT-coupé, de Opel CD, voor Coupé Diplomat.
>> Lees ook - Back to the Future - A tot Z modeloverzicht
De Opel CD concept dankt zijn naam aan het feit dat het een coupéconcept is gebaseerd op het platform van de Opel Diplomat, het topmodel van het merk met de Blitz. Om aan de eisen van de ontwerpers te voldoen en een evenwichtig ontwerp te behouden, werd de wielbasis echter met 30 cm ingekort.
Grand Touring en verfijning
Onder de motorkap van deze prachtige coupé met de motor voorin ligt de V8 van de Opel Diplomat. Maar het concept onderscheidde zich vooral door zijn ontwerp. Met zijn lange motorkap, de verzonken cabine met zijn gebogen voorruit zonder stijlen en de aflopende achtersteven ontbrak het de Opel CD zeker niet aan elegantie of verfijning. De cabine was gemakkelijk toegankelijk dankzij de scharnierende voorruit die naar voren zwaaide, terwijl met de verstelbare pedalen en het stuur "een dame in avondjurk met gemak en gratie de Opel CD kon betreden"! Bovendien was de Opel CD uitgerust met automatische airconditioning, wat bijzonder vernieuwend was voor die tijd.
De 5,4 liter-V8 ontwikkelde 229 pk bij 4.700 tpm en een gigantisch koppel van 427 Nm van 3.000 tot 3.200 tpm. Hij werd gecombineerd met een automatische transmissie met 3 versnellingen. Dit was meer dan genoeg vermogen om deze 4.566 mm lange, 1.824 mm brede en slechts 1.110 mm hoge coupé aan te drijven in het tempo van een... diplomaat met haast.
Geen productie... of wel!
Aanvankelijk zou de Opel CD een eenvoudig concept blijven, maar het enthousiasme van het publiek moedigde de directie van de Duitse constructeur aan om de haalbaarheid van een productiemodel te bestuderen. Twee ontwikkelingsprototypes werden gebouwd door carrosseriebouwer Frua, maar die was niet in staat het model op grote schaal te produceren, waardoor het project werd opgegeven.
De Opel CD had echter wel een carrière op de weg dankzij Erich Bitter. De coureur ontwierp vroeger zijn eigen racewagens op basis van bestaande Opels en werd verliefd op de CD. Toen er geen productiemodel bleek te komen, kocht hij de technologie en het ontwerp van Opel om de CD Bitter te creëren. De productieversie werd gepresenteerd op de Frankfurt Motor Show in 1973. Hoewel de oliecrisis het enthousiasme van de klanten temperde, verkocht Bitter 395 exemplaren van de CD Bitter. Sommige werden zelfs gekocht door Duitse sterren uit die tijd, zoals Heinz Rummenigge, Rosi Mittermaier en Paul Breitner.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!