Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Toyota FunCargo uit 1997

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-04-2023

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1997 stammende Toyota FunCargo op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

De Toyota FunCargo debuteert in 1997 op het Autosalon van Tokio. Deze concepstudie maakt deel uit van een reeks zogenaamde NBC-modellen (New Basic Car) waarmee de Japanse constructeur experimenteerde met een nieuwe generatie stadswagens. Naast de FunCargo had je ook de FunTime en de FunCoupé.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Een onbekende kan je die FunCargo moeilijk noemen, want dit conceptmodel zou enkele jaren later in productie gaan als de Toyota Yaris Verso. Vandaag zweren we wij compacte stads-SUV's, maar in het begin van de eeuwwisseling waren slimme monovolumes nog hip en trendy. In Japan zou de productieversie van de Yaris Verso gewoon Toyota FunCargo blijven heten.

1997 Toyota Funcargo Concept

Compact, maar ruim

De Toyota FunCargo Concept is (nog)  geen monovolume, want de verhoogde stadswagen combineert een korte motorkap met een groot bagagecompartiment. Het interieur combineert een dashboard met centraal op de middenconsole gemonteerd instrumentencluster met slechts twee zitplaatsen. De koffer is toegankelijk via de grote achterklep en biedt voldoende ruimte voor vrijetijdsvoorwerpen zoals surfboard, mountainbikes en picknicktafels, maar zou ook een rolstoel kunnen vervoeren.

Bij de presentatie van de FunCaro Concept op het Autosalon van Tokio waren de technische specificaties van wat de Toyota Yaris Verso zou worden, nog bijkomstig. Het productiemodel gebruikte de met 13 centimeter verlengde wielbasis van de Yaris en zou zich bedienden van dezelfde motoropties. Dan hebben we het over atmosferische benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,3 en 1,5 liter, in 2001 werd het gamma verrijkt met een 1,5 liter-dieselvariant. Op de Japanse markt was de Toyota FunCargo ook even leverbaar met vierwielaandrijving.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten