De Toyota FunCargo debuteert in 1997 op het Autosalon van Tokio. Deze concepstudie maakt deel uit van een reeks zogenaamde NBC-modellen (New Basic Car) waarmee de Japanse constructeur experimenteerde met een nieuwe generatie stadswagens. Naast de FunCargo had je ook de FunTime en de FunCoupé.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Een onbekende kan je die FunCargo moeilijk noemen, want dit conceptmodel zou enkele jaren later in productie gaan als de Toyota Yaris Verso. Vandaag zweren we wij compacte stads-SUV's, maar in het begin van de eeuwwisseling waren slimme monovolumes nog hip en trendy. In Japan zou de productieversie van de Yaris Verso gewoon Toyota FunCargo blijven heten.
Compact, maar ruim
De Toyota FunCargo Concept is (nog) geen monovolume, want de verhoogde stadswagen combineert een korte motorkap met een groot bagagecompartiment. Het interieur combineert een dashboard met centraal op de middenconsole gemonteerd instrumentencluster met slechts twee zitplaatsen. De koffer is toegankelijk via de grote achterklep en biedt voldoende ruimte voor vrijetijdsvoorwerpen zoals surfboard, mountainbikes en picknicktafels, maar zou ook een rolstoel kunnen vervoeren.
Bij de presentatie van de FunCaro Concept op het Autosalon van Tokio waren de technische specificaties van wat de Toyota Yaris Verso zou worden, nog bijkomstig. Het productiemodel gebruikte de met 13 centimeter verlengde wielbasis van de Yaris en zou zich bedienden van dezelfde motoropties. Dan hebben we het over atmosferische benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,3 en 1,5 liter, in 2001 werd het gamma verrijkt met een 1,5 liter-dieselvariant. Op de Japanse markt was de Toyota FunCargo ook even leverbaar met vierwielaandrijving.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!