Volkswagen begon het steeds moeilijker te krijgen met de Kever en zijn afgeleiden te verkopen aan het eind van de jaren '60 en het begin van de jaren '70, waardoor er een paradigmaverschuiving nodig was in de techniek die ze in Wolfsburg gebruikten om auto's te bouwen. Het eerste resultaat van deze omwenteling was de K70, een vierdeurs berline met de motor voorin, die bovendien watergekoeld was en de voorwielen aandreef. Het was een model dat werd ontwikkeld door NSU en dus ook in de handen van Volkswagen kwam bij de overname in 1969.
Pionier
Volkswagen was natuurlijk niet de eerste die deze techniek toepaste, maar het was wel de basis voor een succesvol recept dat zijn grote doorbraak zou kennen met de Golf, die 4 jaar later op de markt zou komen en enkele stijlkenmerken overnam van de K70. Ook de Passat kent zijn oorsprong in deze pionier voor het merk. De K70 onderscheidde zich met zijn grote binnenruimte, goede passieve veiligheid dankzij een versterkte passagierscel en kreukelzones voor- en achteraan, terwijl elke inzittende een veiligheidsgordel kreeg. Uiteindelijk werden er 211.127 exemplaren geproduceerd tot 1975, wanneer de Passat als enige berline werd overgehouden binnen VW.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!