Het is winter. Dan moet je oppassen, mijnheer. Voorzichtig rijden en anticiperen op het verkeer, als het sneeuwt blijft je beter thuis. Behalve als je Walter Röhrl heet, natuurlijk. Dan ga je zo hard en zo dwars mogelijk. Want de rijzige Duitser mag intussen 76 jaar zijn, hij weet nog steeds hoe hij aan een stuur moet draaien.
We kennen Walter Röhrl als ambassadeur van Porsche, waardoor we wel eens vergeten dat hij een heleboel successen verzamelde met Abarth, Audi, Fiat en Lancia. En met Opel, het merk waarmee Röhrl zijn internationale autosportcarrière in 1973 startte. Zijn stuurmanstalent werd gespot door Günther Irmscher, die hem prompt een zitje aanbod in de door de fabriek ingezette Commodore B GS/E Groep 2.
Rally van Monte-Carlo
De eerste rally die Der Walter beslechtte, was de Monte-Carlo. Hoewel Röhrl nooit meedeed voor de punten en uiteindelijk met technische problemen aan de kant moest, animeerde hij het publiek met zijn agressieve, maar gecontroleerde rijstijl. Niet meer dan uitstel, want uiteindelijk zou hij deze rally vier keer achter zijn naam schrijven.
Om de vijftigste verjaardag van zijn internationele autosportdebuut te vieren, werd Walter Röhrl herenigt met zijn Commodore B GS/E, die behoort tot de collectie van het Irmscher Museum in het Duitse Remshalden. Een leuke stop op weg naar je wintersportbestemming. Maar houd het veilig, he.
Foto's: Irmscher
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!