In 1995 introduceerde Mercedes-Benz een nieuw tijdperk in de wereld van lichte bedrijfsvoertuigen: de Sprinter. Het was de eerste bestelwagen van het merk die een naam kreeg in plaats van een modelnummer, en die naam groeide uit tot een begrip. In 2025 viert Mercedes 30 jaar Sprinter, met een speciale jubileumeditie en een tentoonstelling in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart (die loopt tot 30 maart).
Laten we de evolutie van deze iconische bestelwagen eens onder de loep nemen.
1995: Een revolutie in de bestelwagenwereld
Toen de Sprinter in 1995 werd gelanceerd, was het een enorme sprong vooruit ten opzichte van zijn voorganger, de Mercedes T1/TN. Hoewel hij het basisconcept van die bestelwagens behield, was vrijwel alles aan de Sprinter nieuw en innovatief.
De Mercedes Sprinter werd aangeboden in meerdere wielbasissen (van 3.000 tot 4.025 mm) en met een maximaal toegelaten gewicht van 2.590, 2.800 of 3.500 kg. Al snel werd hij een favoriet in de transportsector, van koeriersdiensten tot bouwbedrijven.
2006: Nog meer innovatie voor de tweede generatie
In 2006 werd de tweede generatie van de Sprinter gelanceerd, en deze bracht nog meer diversiteit in het gamma: drie wielbasissen, vier verschillende lengtes en drie dakhoogtes. En met een laadvermogen tot 6 ton. Deze generatie van de Sprinter werd een van de meest veelzijdige en populairste bedrijfswagens wereldwijd.
Ook de veiligheid en het comfort werden verder verbeterd met onder meer de introductie van standaard ESP op alle modellen. Vanaf 2008 kon je kiezen voor luchtvering, wat extra comfort bood bij zware belading. In 2013 kwam daar een zijwindassistent bovenop, een revolutionair systeem dat de wagen stabieler hield bij sterke zijwind – een primeur in de bestelwagenwereld.
2018: elektrificatie en connectiviteit voor generatie drie
Met de derde generatie, gelanceerd in 2018, zette Mercedes een grote stap richting digitalisering en elektrificatie. Het MBUX-multimediasysteem werd geïntegreerd, waardoor bestuurders toegang kregen tot geavanceerde infotainment- en navigatiefuncties. En nog meer veiligheidssystemen, zoals actieve rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol.
En in 2019 volgde de eSprinter. Deze kreeg in de loop der jaren meerdere updates en is nu beschikbaar in twee lengtes en carrosserievarianten, en met drie batterijformaten - met een maximale actieradius van 445 km (WLTP). De Sprinter kreeg voor het eerst een voorwielaangedreven variant, wat nieuwe configuraties mogelijk maakte, zoals de chassis-cabine voor campers en speciale opbouwen.
Mercedes viert 30 jaar Sprinter met een speciale verjaardageditie. Mag ook wel, want weldra bereikt deze bestelwagen de mijlpaal van 5 miljoen exemplaren. Dat verdient een feestje, nietwaar?

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!