UPDATE De nu als Abarth Classiche 1000 SP omschreven Alfa Romeo 4C zou een beperkte serieproductie krijgen. Het gaat evenwel om niet meer dan een handvol exemplaren. Letterlijk, want het gaat om 5 stuks.
In 1966 vroeg Carlo Abarth de van Alfa Romeo overgekomen ingenieur Mario Colucci om een compacte racewagen met een kleine cilinderinhoud te ontwikkelen, bedoeld voor korte heuvelklimwedstrijden en lange uithoudingsraces. Hij kwam aanzetten met de Abarth 1000 SP, bedoeld voor de Sport Prototipo-klasse. In de achtersteven stak de opgevoerde motor van de Fiat 600. Het zou een van de meest succesvolle racewagens van Abarth worden, met een hele rist klassezeges in grote autosportevenementen.
Om de 55ste verjaardag van de Abarth 1000 SP te vieren, komt de Heritage-afdeling van het Italiaanse merk (dat naast Abarth ook het patrimonium van Alfa Romeo, Fiat en Lancia bestiert) met een moderne interpretatie, het resultaat van een designoefening in 2009.
Alfa Romeo 4C
De Italianen omschrijven de nieuwe Abarth 1000 SP als een roadster die een monocoque uit koolstofvezel combineert met een midscheeps gemonteerde 1,8 liter-turbomotor van 240 pk. Hoewel het koetswerkontwerp een heleboel designdetails van de originele sportwagen overneemt, kan de Abarth 1000 SP zijn ware afkomst moeilijk verloochenen. Het gaat immers om een vertimmerde Alfa Romeo 4C. Gelukkig gingen de ontwerpers verder dan het monteren van andere koplampen, want de SP krijgt een heel eigen lijnenspel.
Geparkeerd naast het oermodel uit 1966, valt het vooral op hoe gigantisch de nieuwe Abarth 1000 SP eigenlijk is. Of hoe klein het origineel, want de Alfa Romeo 4C kan je moeilijk een enorm grote sportwagen noemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!