De afkorting GTA (Gran Turismo Alleggerito) heeft een bijna legendarische status bij Alfa Romeo. De Milanese firma heeft nu besloten om de drie letters ook op de MiTo te kleven. Voorlopig is de GTA officieel nog een concept-car, maar hij dient als basis voor een toekomstige, extra performante versie van de MiTo. Die kreeg enkele koolstofvezel onderdelen, zoals de kofferspoiler, het dak en de buitenspiegelbehuizingen. Bepaalde elementen van het onderstel, de remmen en de ophanging zijn in aluminium gemaakt. Verder is de structuur van het koetswerk lichter en tegelijk stijver gemaakt. Onder de motorkap is een 1.750 cc grote turbobenzinemotor te vinden met 240 pk die is ontwikkeld door Fiats eigen motorenafdeling FRP (Fiat Powertrain Technologies).
Het onderstel van de MiTo GTA is uiteraard aangepast aan de sportieve roeping van het model: hij ligt dichter bij de grond, heeft krachtigere remmen met klauwen uit één stuk en vier zuigers, een directer stuur, een nieuwe geometrie voor de voorwielophanging en een actief onderstel. Dat laatste reduceert de lastwissels en werkt samen met het remcircuit. Uiteraard is het DNA nog steeds standaard, dat de bestuurder de mogelijkheid geeft om met een druk op de knop de werking van de motorsturing, de stabiliteitscontrole, de stuurbekrachtiging en het onderstel aan zijn wensen aan te passen.
Om echt aan het asfalt te kleven staat de MiTo GTA Concept op nieuwe banden met sportief rubbermengsel, die speciaal door Pirelli werden ontwikkeld en die rond erg lichte gesmede lichtmetalen velgen zijn gemonteerd. Alfa Romeo heeft ook aan de stroomlijn gewerkt om de GTA een beter Cx-waarde te geven, meer neerwaartse druk te genereren en de luchtstromen rond de neus beter te geleiden. Dat alles is het resultaat van esthetische aanpassingen aan de motorkap, de voorbumper, het radiatorrooster, de onderkant van het koetswerk en spoilers rondom. Achteraan komt een indrukwekkende dubbele uitlaat van onder de bumper gepriemd die de MiTo een veel agressievere uitstraling geeft.
Het interieur van de MiTo GTA is ingericht met twee anatomisch verantwoorde stoelen. Achterin is plaats gemaakt om racehelmen en een brandblusser onder te brengen en ook voor andere racegerelateerde spullen zijn bergvakken voorzien. Andere opvallende details zijn het sportstuur en de hertekende tellerpartij. Een echt showcarelement is dat op het scherm van het navigatiesysteem ook de gegevens kunnen worden opgeroepen van vitalen onderdelen van de auto, zoals de olietemperatuur, de turbodruk of zelfs de openingsgraad van de gasklep.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!