Renault wist Alpine terug op de kaart te zetten met zijn retromoderne interpretatie van de A110, maar het echte werk moet nog beginnen. De Franse sportwagenbouwer staat immers voor een elektrische transformatie met een toekomstig portfolio dat gauw drie modellen zal tellen. Dan hebben we het in de eerste plaats over de Alpine A290, die je kan zien als de hot-hatchversie van de nieuwe Renault 5. En er wordt ook gewerkt aan een elektrische opvolger van de A110. Maar het is de A390 die voor het verkoopvolume zal moeten zorgen.
De Alpine A390 wordt een slank gelijnde crossover die de Fransen gaat omschrijven als een Sport Fastback. Het lijnenspel borduurt verder op dat van de A110, al staat het koetswerk wel een stuk hoger en telt het vier deuren. De achterste exemplaren zijn zogeheten suicide doors, de afwezigheid van B-stijlen moet voor een eenvoudige instap achterin zorgen. Alpine heeft het over een "sportwagen in avondkledij" en over een "A110 voor vijf personen", maar de achterbank telt wel maar twee zitplaatsen.
F1 en WEC
Het koetwerkdesign van de Alpine A390 Bèta, zoals deze conceptstudie heet, bulkt van de visuele hoogstandjes en aerodynamische snufjes. Dan hebben we het bijvoorbeeld over de opengewerkte neuspartij of over de vin op het transparante dak, die verwijst naar de enduranceracer waarmee de Franse constructeur deelneemt aan het Wereldkampioenschap Endurance (WEC). Maar het opmerkelijkst is de verstelbare achterzijde, want de achterlichtblokken en de achterdiffusor kan je met 8 centimeter uitschuiven om de luchtweerstand te optimaliseren.
Het interieur knipoogt dan weer naar de Formule 1-activiteiten van Alpine. Niet alleen het wat vreemd vormgegeven sportstuutje met push-to-passfunctie, ook de hoofdbeschermers van de sportstoelen hinten naar de F1-activiteiten van de Renault-dochter. De stoel van de bestuurder komt bovendien met twee uitgesproken zitposities: naast de klassieke comfortstand zoals we die allemaal kennen, plooit de zetel van de A390 zich ook in een Formule 1-achtige positie met de benen vooruit.
3 elektromotoren
Deze Bèta-versie van de Alpine A390 komt zowat 85% overeen met de uiteindelijke productieversie van de sportieve crossover, die in de loop van 2025 zijn definitieve koetswerkontwerp en interieurlay-out zal openbaren. Over de technische gegevens van deze Macan-rivaal wordt dan ook nauwelijks gecommuniceerd. Alpine heeft het enkel over een hydraulische ophanging met verschillende rijmodi.
We weten wel dat de Alpine A390 bouwt op de AmpR Medium-architectuur van Ampère. Bovendien is er sprake van een elektrische aandrijflijn die drie motoren zal tellen, eentje op de voor- en twee op de achteras. Alpine pocht ook met een niet-permanente vierwielaandrijving met Active Torque Vectoring, maar naar de capaciteit van de onder de vloer gemonteerde batterijen of naar het systeemvermogen van de elektromodule blijft het nog even gissen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!