Alpine bereidt zich voor op een toekomst die uitsluitend elektrisch is, of op zijn minst "emissievrij", en op de lancering van zijn eerste SUV. Maar het Franse merk is zijn oorspronkelijke sportieve roeping niet vergeten en heeft in samenwerking met het European Institute of Design (IED) een supercarconcept op waterstof ontwikkeld. De Alpine A4810, zoals hij heet, zal op 18 maart 2022 worden onthuld en zou een voorproefje kunnen geven van de stilistische richting die het merk voor de toekomst inslaat.
>> Lees ook – Alpine gaat zijn elektrische SUV in Dieppe bouwen
Futuristisch design
De enige afbeelding die werd vrijgegeven, is een weergave van de Alpine A4810 van de voorzijde vanuit een hoge hoek. We komen niet veel te weten over de algemene stijl, maar enkele details zijn toch zichtbaar, te beginnen met de nieuwe lichtsignatuur. We ontdekken een doorlopende lichtgevende band over de hele breedte van de voorkant met de uiteinden in de vorm van een W die fijne lichtgevende lijnen onderstrepen die doen denken aan de 4 lichten van de onlangs gefacelifte A110. Een ander opvallend element is de centrale nok die begint bij het lichtgevende logo aan de voorkant en doorloopt tot de achterkant, waar hij overgaat in een rugspoiler met daarin het derde verticale remlicht.
De zeer lage en korte motorkap wordt gecombineerd met een sterk naar voren geschoven cabine. De voor- en achterspatborden zijn gemarkeerd en hebben scherpe rondingen. De achtersteven lijkt vier afzonderlijke lichten te hebben – twee aan elke kant – ook verticaal. Het laatste zichtbare element is de royaal bemeten frontsplitter. Op zich zou dit ontwerp een inspiratiebron kunnen zijn voor de toekomstige hybride hypercar (LMDH) waarmee Alpine van plan is deel te nemen aan het World Endurance Championship en de 24 Uur van Le Mans.
>> Lees ook – HyVia: het groene waterstofplan van Renault
Waterstofenergie
Alpine heeft zo goed als niets gelost over de motor die onder de carrosserie van deze "emissievrije" supercar zal worden ondergebracht, en heeft enkel verklaard dat de voornaamste energiebron waterstof zal zijn. Maar noch de Franse fabrikant, noch het IED geeft aan of het om een brandstofcel zou gaan of om een verbrandingsmotor die wordt aangedreven door waterstof als directe krachtbron of als generator voor een of meer elektromotoren.
Renault heeft er echter geen geheim van gemaakt dat het in de toekomst waterstof wil gebruiken als brandstof voor een verbrandingsmotor, waarbij het concept de voorbode is van een mogelijke opvolger van de Scénic, terwijl de waterstofbrandstofcel deel uitmaakt van de oplossingen die worden overwogen voor de toekomstige bedrijfsvoertuigen van de groep.
Update 18/03/2022
Alpine A4810, met een naam geïnspireerd door de hoogte van de Mont Blanc: 4810 meter.
We weten meer over de Alpine A4810 Concept: er zijn verschillende renders gepubliceerd waarop we een spectaculaire carrosserie kunnen zien met aerodynamica die een Le Mans-prototype waardig is. De overhang vooraan is erg lang vergeleken met de afgeknotte achterkant, waarbij de achtervleugels met de 'bubbel' van de cabine zijn verbonden door aerodynamische bogen die doen denken aan de Ford GT of de Glickenhaus SCG-004. De student-ontwerpers van de Alpine wijzen erop dat de A4810 aerodynamische oplossingen heeft die zijn geïnspireerd door de F1. De voorkant van de auto is voorzien van lichten die sterk doen denken aan de Peugeot 9X8, de hypercar waarmee Peugeot vanaf dit jaar meedoet aan het WEC (maar niet aan Le Mans). De spectaculaire diffusor wordt bekroond door twee enorme uitlaatpijpen die hoog zitten gemonteerd aan weerszijden van de scheidingslijn in het midden. De afmetingen liggen ver van de kleine A110, de A4810 meet 5091 mm lang op een hoogte van slechts 1055 mm en een breedte van 2010 mm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!