Echt nieuws is het natuurlijk niet. We wisten immers een maand geleden al dat Alpine de WEC-manche op Spa-Francorchamps zou gebruiken als officiele bühne voor de onthulling van zijn Alpenglow HY4. Een première die evenwel een woordje uitleg verdient, want het basisconcept van de Alpenglow is niet nieuw, dat stamt immers uit 2022. Wel revolutionair is dat het ding nu daadwerkelijk tot raceprestaties in staat is, getuige de rondjes die de Alpenglow wil rijden op het circuit. En dat dus op waterstof!
Waarbij de waterstof in kwestie gebruikt wordt als brandstof eerder dan als opslagmedium. Of concreet: in de Alpenglow wordt de waterstof rechtstreeks ingespoten in de 2 liter-vier-in-lijn in plaats van dat ze elektriciteit genereert in een brandstofcel. Daarmee wil het merk bewijzen dat er ook op een propere manier geracet kan worden met verbrandingsmotoren.
Toekomstmuziek?
Die 340 pk sterke 2 liter is trouwens een bestaand blok dat werd aangepast voor gebruk op waterstof, al geeft Alpine eveneens al mee dat het werkt aan een V6 die specifiek voor waterstofinspuiting werd ontwikkeld. Een soort studiecase waarop Renault nadien hoopt verder te bouwen om die technologie ook beschikbaar te maken voor het grote publiek. Het zal ons benieuwen of de Fransen dan wel slagen waar BMW (de 7 Hydrogen, remember?) eerder faalde.
Zoals al gezegd, wie het allemaal graag met eigen ogen wil zien, moet dit weekend in Spa-Francorchamps zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!