ARES Design is ARES Modena geworden en maakt van de gelegenheid gebruik om een meer realistische evolutie van zijn S1 Project concept te onthullen. Deze supercar is gebaseerd op de Corvette C8 en wordt aangeboden in twee versies: de targa Speedster en de roadster Spyder. Terwijl het oorspronkelijke project erg sexy maar onrealistische lijnen had, heeft deze geëvolueerde versie een ontwerp dat dichter bij de productie staat en verwijst naar heel wat supersportwagens.
Corvette-techniek
Onder de carrosserie bevindt zich het chassis en de motor van de Chevrolet Corvette C8 met de atmosferische 6.2 V8-motor, die wel een uitlaatsysteem van het huis krijgt, met naar boven gerichte uitlaatpijpen doorheen de motorkap, zoals bij een McLaren 600 LT. ARES geeft nog geen cijfers over vermogen of koppel. De transmissie is de gerobotiseerde achtversnellingsbak uit de Corvette. Met minimaal 495 pk onder de motorkap zou de ARES S1 dezelfde prestaties moeten leveren als zijn donorauto, in staat om in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en snelheden van meer dan 290 km/u te halen.
Het onderstel neemt dus de aluminium structuur van de Corvette over, evenals de ophangingsprincipes en het sperdifferentieel. ARES behoudt ook de Magnetic Ride Control-vering, maar rust de S1 uit met grotere wielen (20 duim vooraan en 21 duim achteraan), voorzien van respectievelijk 275/30- en 345/25-rubbers. Qua afmetingen is de ARES S1 Project 4.684 mm lang en 2009 mm breed, met een hoogte van slechts 1.214 mm. De wielbasis van 2.722 mm is identiek aan die van de C8 Corvette.
Meervoudige inspiratie
Qua stijl deed het oorspronkelijke concept sterk denken aan de conceptcar Porsche Electric Le Mans 2035 uit 2015. ARES heeft rekening gehouden met die kritiek en heeft het ontwerp van het S1-project realistischer gemaakt, zonder evenwel af te stappen van de beginselen en sterke punten van het oorspronkelijke concept. Verder heeft de ARES S1 Project een glasoppervlak waarvoor inspiratie werd gehaald bij Koenigsegg, terwijl de achtersteven doet denken aan sommige Bugatti's met zijn dunne rode strook die de achterlichten en remlichten integreert. En niet te vergeten de reeds vermelde op de McLaren 600 LT geïnspireerde uitlaatopeningen. De algemene indruk blijft echter dat de auto doet denken aan een Porsche.
Anderzijds is het haast onmogelijk geworden om nog enige gelijkenis te zien met de Chevrolet Corvette C8... Hoewel de algemene proporties logischerwijs gelijk blijven, steekt de ARES met zijn strakke rondingen sterk af tegen de stealthy gevechtsvliegtuigachtige look van de iconische Amerikaan.
Binnenin is de breuk al even duidelijk, met een dashboard met een dubbele kap in Bentley-stijl en... een dubbel dashboard. De passagier kijkt namelijk ook op een instrumentenpaneel, uiteraard met andere functies. De verticale oriëntatie van de middenconsole contrasteert met de op de bestuurder gerichte cockpit van de Corvette. Alleen het ‘vierkante’ stuurwiel verraadt de technische herkomst van de auto. De stoelen hebben hetzelfde design, maar zijn voorzien van een luxueuzere gewatteerde bekleding.
De S1 Project bevindt zich nog in het stadium van een digitale rendering, maar ARES is van plan 24 exemplaren te produceren, al is er geen prijs of officiële lanceringsdatum bekend. Voor één keer moeten we toegeven dat de transformatie geslaagd en geïnspireerd lijkt, en gezien de sensaties die de C8 Corvette biedt, zouden we van deze herinterpretatie met plezier een productieversie zien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!