Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi A3 TCNG

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-05-2011

Audi is van plan om vanaf 2013 auto's te bouwen die op aardgas rijden, maar ook op 'e-gas', de brandstof die het merk zelf zal produceren op basis van wind- en zonne-energie.

Audi heeft het prototype A3 TCNG voorgesteld. Die is gebouwd op basis van een A3 Sportback 1.4 TFSI. Deze compacte berline kan op aardgas of op e-gas rijden. Dat laatste is een synthetisch aardgas dat geproduceerd wordt uit waterstof en CO2. Audi zal de productie voor zijn rekening nemen in een grootschalig project. De constructeur gaat windmolens en zonnepanelen plaatsen voor zijn eigen energiebehoeften, maar ook om de Audi A1 e-tron aan te drijven. De extra elektriciteit zal dienen om via elektrolyse waterstof te maken. Een deel van dat H2 zal vervolgens gekoppeld worden aan CO2 om methaan (CH4) te creëren en water over te houden (4 H2 + CO2 = CH4 + 2 H2O).

In het kader van dat project gaat Audi, samen met een regionale energieproducent, vier grote windmolenparken financieren in de Noordzee, ter hoogte van de Duitse kust. Elke windmolen heeft een vermogen van 3,6 megaWatt en jaarlijks zullen ze samen een totaal van 53 gigaWattuur kunnen opwekken. De waterstof- en methaanproductie-eenheid zal gebouwd worden in Werlte, in Nedersaksen. De eerste steen zal in juli gelegd worden. De CO2 die nodig is om het methaangas te verkrijgen, zal voortkomen uit organisch afval. Elk jaar zal de installatie ongeveer 1.000 ton methaangas produceren. Dat zal volstaan om jaarlijks 1.500 Audi TCNG's 15.000 kilometer te laten rijden. De overschot zal naar het distributienetwerk gaan.

De Audi A3 TCNG heeft onder de vloer twee gastanks zitten die gevuld zijn onder een druk van 200 bar. Het rijbereik met het CH4 bedraagt 400 kilometer. Als hij op e-gas rijdt, heeft de auto een zeer lage CO2-balans, omdat de koolstofdioxide die de uitlaat verlaat, eerder al opgenomen werd bij de productie van het gas. In Duitsland zijn er al 900 gasstations. Italië en Zwitserland hebben ook al een netwerk voor die soort brandstof. Bovendien is het mogelijk thuis een installatie te plaatsen om aardgas te 'tanken'. In landen met weinig of geen aardgasstations, zoals België, kan de auto ook op benzine rijden. De A3 en A4 TCNG's zullen vanaf 2013 gebouwd en verkocht worden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten