Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi e-tron GT: productieversie in 2021

Verwachte lancering : 01-01-2021

Geschreven door Klaas Janssens op 28-11-2018

In 2021 breidt Audi het elektrische e-tron-gamma uit met deze GT. Deze sportieve vierdeurs deelt zijn architectuur met de Porsche Taycan.

De Audi e-tron krijgt gezelschap. Niet alleen van een wat slanker gelijnde Sportback, maar ook van een sportieve GT. Die maakt zijn debuut op het Autosalon van Los Angeles als concept, het uiteindelijk productiemodel volgt begin 2021. Het wordt een vierdeurs die zijn technische basis deelt met de Porsche Taycan. Dan hebben we het onder meer over de elektrische aandrijflijn die twee synchroonmotoren combineert en die een 590 pk krachtig is. De sprint van 0 naar 100 km/u zou in 3,5 seconden geklaard moeten zijn, die naar 200 km/u zou niet langer dan 12 seconden mogen duren.

De batterijen van de e-tron hebben een capaciteit van 90 kWh en belooft een autonomie van 400 kilometer, berekend volgens de WLTP-procedure. Om het elektrische rijbereik te vrijwaren, beperkt Audi de topsnelheid tot 240 km/u en krijgt de GT Concept een ingenieus remenergierecuperatiesysteem dat de koolstofkeramische remschijven op non-actief zet wanneer het kan. Dankzij het 800-voltsysteem volstaan 20 minuten om het accupakket weer op 80% van zijn volle capaciteit te brengen.

Vier zitplaatsen

Hoewel het om een conceptmodel gaat, valt het op hoe realistisch Audi de e-tron GT gemaakt heeft. Je hebt de indruk dat zowel het sierlijk vormgegeven koetswerk als het knappe interieur meteen in productie kan. Dat 4,96 meter lange en 1,96 meter brede koetswerk combineert een heleboel aluminium met koolstofvezel voor het dak, bedoeld om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. 

De elektrische architectuur waarop de Audi e-tron GT bouwt, verzekert een lange wielbasis. Samen met de vernuftig in de wagenvloer verstopte accu's zorgt dat voor een heleboel binnenruimte. Je hebt een koffer voor- en eentje achteraan, met een volume van respectievelijk 100 en 450 liter. Binnenin vinden we vier door de racerij geïnspireerde stoelen, net zoals de rest van het interieur bekleed met gerecycleerde materialen. Het dashboard hanteert de gekende lay-out, maar integreert een aantal futuristische elementen.

Audi E-Tron GT - LA Motor Show

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten